Jeg kan ikke græde
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er 15 år gammel og jeg jeg været igennem lidt af hvert ikke fordi jeg skal herind for at sige uhhh se mig jeg har det så hårdt
men jeg har været på stoffer jeg har været i en del slåskampe og brudt en del love jeg har det generealt ikke så godt og jeg føler
jeg har undskyld mit sprog fucked mit liv op og det har deet så fandens dårligt med og jeg vil ønske jeg kunne tage så meget tilbage
idag kyssede min kæreste en anden og jeg vil græde noget så forfærdeliggt men istedet slog jeg ham hun kyssede med 2 gange
i hovedet og det bagefter spurtge jeg om han havde det okay men jeg er så fandes ked af det generalt for tiden og hver gang
jeg vil græde eller komme ud med min føelser bliver jeg vred jeg smadrer ting jeg kommer i slåskampe jeg jeg drikker mig fuld jeg
føler jeg gør alt forkert og jeg vil så fandes gerne græde og komme ud med alt mit lort men jeg kan ikke jeg kan bare ikke
vær sød at hjælpe mig...

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til, der er en masse følelser, du går og tumler med, så det er flot du skriver ind til os, så vi kan prøve at hjælpe dig med at få lidt mere styr på dem.
Når jeg læser dit brev, er der to ting, jeg bider mærke i. Den første ting er, at du godt selv ved, du har gjort nogle dumme ting, og den anden ting er, at du gerne vil ændre på det. Det er utroligt stort af dig at sætte ord på, du gerne vil ændre nogle ting i dit liv. Det er virkelig flot at kunne sige, man gerne vil have hjælp til at få det bedre, fordi der er nogle ting, der bare ikke fungerer lige nu.
Nogle gange kan det være enormt svært at græde, fordi der er så mange følelser forbundet med det. Det er ikke kun de følelser, der gør ondt (som fx at din kæreste havde kysset med en anden), men også andre følelser, der påvirker om man kan græde. Noget af det allersværeste ved at græde er faktisk at give sig selv lov til at græde. Når man græder, er man helt ærlig og sårbar, og det kan være meget skræmmende at sænke sine parader på den måde. Nogle gange er det for at beskytte sig selv, at man ikke kan græde, fordi man kan være bange for at være helt "nøgen". I stedet for at forholde sig til sine følelser og være i dem, kan det være nemmere at blive vred og aggressiv, fordi det er nemmere at forholde sig til. Det gør tusind gange mere ondt at erkende, man er blevet såret og ked af det, end at blive vred og gå ud i byen og opsøge en slåskamp. Netop derfor synes jeg, det er utrolig modigt af dig at være ærlig omkring, at du gerne vil kunne græde.
Jeg tænker lidt, at det måske er meget meget lang tid siden, du har grædt, og når man har ignoreret de følelser, der er forbundet med at græde, kan det blive rigtig svært at finde tilbage til, hvordan man gør det. Det kan være en god idé at starte et helt andet sted end at fokusere på at græde. Når du oplever de følelser, der gør dig ked af det og vred, kan du prøve at reagere på en anden måde, end du plejer. I stedet for at gå ud og påsøge en slåskamp, kan du bruge energien på en anden måde, så du ikke skader folk. Det lyder måske fjollet, men har du overvejet at dyrke fitness eller måske gå til boksning? Når man er vred og frustreret og får lyst til at dæmpe følelserne ved fx at slås, kan man i stedet bruge energien på at slå på en kæmpestor boksepude. På den måde kan du stadig få afløb for dine følelser, men uden at du skader andre mennesker.
Har du tænkt på at prøve at snakke med en person om de ting, du har skrevet her i brevet? Nogle gange kan det at åbne op for et andet menneske være den bedste følelse i hele verden, fordi man ikke længere skal gå med sine tanker og følelser selv. Det er lidt som om vægten bliver fjernet fra ens skuldre. Har du en en person, som du føler, du kan snakke med om de her ting? Måske en lærer eller en kontaktperson? Det kan også være dine forældre eller måske en psykolog? Nogle gange kan det også være helt vildt svært at snakke med nogen "face to face", fordi det er så personlige ting, man taler om. Hvis man har det sådan, kan man fx prøve vores chat her i Cyberhus, hvor man kan tage en snak med en voksen over computeren, så det virker lidt mindre skræmmende, end hvis man mødes i virkeligheden.
Her til sidst vil jeg gerne sige, at du virker som en helt vildt god fyr, der har hjertet på det rette sted. Det kan være mega svært at snakke om sine følelser og turde være ked af det, men du er rigtig godt på vej, fordi du gerne vil ændre på det.
Kærlig hilsen
Tanne