Jeg kan ikke græde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
I flere måneder har jeg ikke kunnet græde, overhovedet. Det er helt vildt frustrerende. Jeg vil gerne "ud med det". Nogengange kan jeg have det som om jeg er ved at græde, men der sker aldrig noget. Jeg trænger virkelig til det. Hvad kan der være galt med mig?

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at du ikke kan græde for tiden, og at du ikke har kunnet i flere måneder nu.
Igennem livet kommer der perioder, hvor man er mere sensitiv og følelsesladet, men også perioder, hvor man ikke rigtig er så sensitiv. Når nu du skriver at du egentlig trænger til at græde, så tænker jeg at du egentlig er følelsesladet, men at det bare ikke rigtig kan komme ud. Det kan der være flere grunde til;
Det kan være at du ved at være blevet opmærksom på, at du ikke havde grædt noget tid, begyndte at prøve at presse det frem. Og når man forsøger på det, bliver det endnu sværere at græde, fordi man har så meget fokus på det.
Det kan også være fordi at du faktisk er ret følelsesladet og igennem livet har øvet dig ubevidst i at holde gråden tilbage, fordi det måske var pinligt at græde foran nogen, eller fordi du selv tænkte at du græd for meget. Hvis du helt ubevidst har holdt meget gråd tilbage, kan det blive lidt en ubevidst vane at blive ved med at holde det tilbage, og når du så forsøger at presse det frem nu, så sker der ikke rigtig noget.
Der er altså ikke noget galt med dig, men jeg ville prøve at stoppe med at prøve at presse gråden frem, og i stedet mærke efter de næste par måneder – hvordan føles det når du bliver berørt, mærker du om du ubevidst holder gråden igen osv.
Måske kommer gråden helt af sig selv, når du holder op med at tænke så meget på den... eller måske finder du ud af at du tidligere har lært at holde gråden inde, og skal nu til at lære at vise den igen.
Har du efter disse måneder uden fokus på gråd stadig ikke kunne græde, synes jeg at du skal snakke med en voksen du stoler på om dit problem, - og du er selvfølgelig også velkommen til at skrive herind igen – eller komme på chatten en dag.
Jeg håber at du når ikke tænker så meget på at græde mere, vil det komme automatisk til dig igen.
Mange tanker fra Heidi