Jeg har svært ved min kærestes overvægt
brevkassespørgsmål af
Jonas
19 år
Hej
Jeg har et virkelig dårligt problem. jeg har en kæreste og jeg er helt vild med hende. men hun er overvægtig og det har jeg det virkelig svært med.
Min far er sådan en der dømmer folk på deres udseende, og de har ikke mødt hinanden. Jeg ved min far bliver chokeret og synes jeg skyder "under målet"...Men hun er perfekt for mig?
men nu når jeg ser på hende ser jeg hende gennem "min fars øjne" og er angst for hans reaktion..
jeg føler mig som sådan en dårlig kæreste.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan høre, at det fylder meget for dig, de tanker du har omkring din kærestes vægt og hvordan di far vil tage det. I et forhold kan der være rigtig mange ting, som kan skabe reflektioner hos hver især. Det kan være udfordrende og man kan let komme til at få dårlig samvittighed, fordi man har forbehold samtidig med at man har dejlige følelser. Det lyder som om, du er rigtig glad for din kæreste. Du skal vide, at de tanker, som du har, ikke gør dig til en dårlig kæreste. Det er helt naturligt at have både positive og negative tanker om et andet menneske. Dér hvor det gør en forskel er, hvor meget de negative tanker kommer til at fylde.
Du skriver, at du er angst for din fars reaktion på din kæreste, og det er forståeligt at det kan være skræmmende. Forældre ønsker det allerbedste for sine børn, og deres meninger kan tolkes som en kærlighedserklæring fra dem. Men det føles ikke altid sådan, og nogle gange kan de blive en del bedre til at formulere sig - eller forklare sig. Andre har fokus på ting, som måske ikke er ligeså vigtige for børnene selv - ligesom du siger, at din far fokuserer på vægten og det gør du ikke selv. Har du overvejet at spørge ind til, hvorfor det er vigtigt for ham, at din kæreste ikke er for overvægtig? Og måske også fortælle din far, hvad du selv synes om det? Hvis du er ærlig, vil han formentlig kunne se på dig, at du mener hvad du siger - at du holder af din kæreste som hun er. Hvis han ikke forstår det, så kan du øve dig i at sige til dig selv, at det vigtigste i dit liv er, hvad du selv tænker og føler. Det er helt naturligt at ønske at ens forældre kan lide ens kæreste, men hvis det er svært for dem, så husk at i forholdet til din kæreste er det dig og hende, der tæller. Og det, I har sammen. Selvom det er svært kan det være rart at kunne lukke andres mening ude ind imellem.
Når man er i et forhold, er det godt at kunne være ærlige overfor hinanden. Især hvis der er negative/udfordrende tanker, som vokser sig større og større og får for meget plads. Du kan overveje, om du skal fortælle din kæreste om dine tanker. På den måde vil du kunne få luft og hun vil være forberedt på din angst, når hun skal møde din far. Der kan være mange måder at sige det på, og det kan være svært at finde ord, så du kan sætte dig ned inden og skrive stikord eller bare tænke det grundigt igennem. Du kan f.eks. tænke over, hvordan du får sagt tingene på en måde, hvor hun ikke føler sig angrebet pga. sin vægt, men forstår, at det er dig selv og dine tanker, som udfordrer dig.
Jeg håber på det bedste for dig og din kæreste. Og at mødet med dine forældre vil være behageligt for alle. Du er altid velkommen til at skrive til os herinde igen, hvis det ikke går godt eller hvis der dukker flere bekymringer op undervejs i forholdet.
De bedste hilsner fra Mai