Jeg har ingen glæde mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Det var mig der skrev indlæget usikker.
Jeg er begyndt at få et bedre syn på mig selv. Jeg har fået farvet hår, fået kontaktlinser, bruger en god deodorant og har alt det nyeste tøj. Men det gør mig ikke rigtig lykkelig. Jeg har været til lægen og fået anti-depresstive piller og jeg er oppe på 15 mg. Jeg får hele tiden nedture omkring mit liv og hader alt ved mig selv. At intet jeg gør er rigtigt og alt ved mig selv er forkert. Så sent som idag skrev jeg et selvmordsbrev. ikke for at begå selvmord men fordi jeg underligt nok var inpireret. Jeg tænker på alle tingene hver dag og det ligger hele tiden i baghovedet. Jeg har haft det siden jeg gik i 4.klasse og nu går jeg i 8 snart 9. Jeg orker bare ikke livet.
Jeg er begyndt at vise min depression mere fordi skolen holder mig nede. at jeg ikke kan gøre noget jeg har lyst til. og derhjemme fordi jeg ikke laver noget og jeg tænker på alle de der ting. Jeg får dårlig samvittighed over at spille computer, fordi jeg spilder min tid, men gør det alligevel så jeg kan komme væk og tænke på noget andet.
Hende pigen jeg snakkede om i det tidligerer brev er der også noget om. Jeg tænkte hele tiden på hende var smask forelsket, men jeg har aldrig haft en kæreste før, spurgt nogen før eller enda kysset med nogen før. Jeg er ikke en dødbider skal jeg lige sige jeg går til fester og har mange pigevenner, og - synes jeg da selv- ser godt ud dvs. ikke grim ud. Jeg kom til at røbe det for en af mine gode venner da vi sov sammen. han spurgte om der var nogen fra klassen jeg kunne lide og så sagde jeg at hende der var meget sød. Så begyndte han at sige hvorfor jeg ikke spurgte hende fordi han åbenbart havde gennemskuet at jeg var vild med hende. han er næsten præcis ligesom mig, han har bare hele tiden kærester på. Ved ikke hvad han gør som jeg gør forkert, men han sagde jeg skulle spørge hende ihvertfald.
Det krævede meget mod fra mig. Jeg havde jo aldrig prøvet det før og jeg brugte en time på at skrive 6 sms sider til hende om hvordan jeg havde det med hende. Hun sagde hun også godt kunne lide mig bare mere som ven. men vi kunne da stadigvæk være venner. en klassiker.
Jeg blev selvfølgelig utrolig ulykkelig og jeg mistede fuldstændig troen på kærligheden. Jeg ville aldrig turde at spørge igen for at risikere at blive såret. Jeg ved heller ikke hvornår man sådan skal spørge, hvad for nogle signaler pigerne skal sende før man spørg. Jeg er fuldstændig amatør på det punkt.
Fordi jeg snakkede om mine følelser til hende blev vi meget mere venner og knyttet til hinanden, lærte mere om hinanden. Nu er hun min bedste pigeven efter en kusine og en barndomsven og jeg er endnu mere forelsket i hende til at starte med. Samtidig er jeg også ked af det for det ville være pinligt at spørge igen for jeg ved næsten at jeg ikke er hendes type. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hende. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil så gerne komme sammen med hende og kysse med hende men. Det virker så håbløst. Jeg har aldrig oplevet at nogen andre er forelsket i mig så jeg ved ikke hvordan de opfører sig over for mig.
Skal jeg bare finde en anden eller spørge igen selvom det er ultra pinligt når jeg nu har sagt jeg har glemt alt om hende og vi har det så godt sammen ... det vil jeg heller ikke ødelægge.
Et råd ville gøre godt, for mit liv føles som lort.
Hilsen T

Svar:
Hej T
Jeg synes det er dejligt at høre at du har fået et bedre syn på dig selv. Men også ked af at du alligevel skriver, at du hader alt ved dig selv. Det er jeg sikker på, at du ikke har fortjent. Du fortæller om, hvordan du har ændret udseende og går i det nyeste tøj, men at du stadigvæk ikke er lykkelig. Tøj og udseende er ikke nok til at man har det godt. At være lykkelig kræver at man også er glad inden i. Du skriver også om selvmord, ikke at du vil gøre det, men at du har skrevet et afskedsbrev. Sådanne tanker kan komme når man er træt af det hele, men selvmord løser ikke noget. Du kan derimod få det godt igen, hvis du får noget hjælp. Det er derfor rigtig godt, at du skriver for at få hjælp.
Du fortæller, at du har været hos lægen og fået anti-depressiva piller. Har du snakket med lægen om at få nogle samtaler, - enten hos ham/hende eller en psykolog? Det lyder som om, at du har mange tanker, som du kunne have brug for at snakke lidt om. Hvis ikke du har lyst til at snakke med lægen om det, kender du måske en anden voksen som du har tillid til? Jeg tror, at det er vigtigt for dig, at du finder en, som du kan snakke med om dine nedture. Hvis du synes det er svært at snakke med nogen om, eller ikke ved hvem, som du kan snakke med, kan du bruge vores chatrådgivning. Her kan du have en online samtale med en rådgiver og sammen kan I måske finde ud af, hvem du kan snakke med.
Du skal ikke have dårlig samvittighed over at spille computer en gang imellem. Det er der ikke noget i vejen med og det er der mange der gør. Det kan blive et problem hvis man gør det rigtig meget, og ikke har noget socialt ud over det. Men det kan jeg høre du har, og du har mange venner.
I forhold til skolen fortæller du, at du føler den holder dig nede. Er der en lærer du er tryg ved, som du kan snakke med omkring det? Måske kan I snakke om, hvordan de i skolen kan hjælpe dig, så du ikke føler at du bliver holdt nede. Det kan være godt at få snakket om det, så de i skolen forstår, hvordan du har det.
Det er ikke alle der får de første kærester lige tidligt. Og der er bestemt ikke noget i vejen med dig, fordi du ikke har haft det. Du skriver også at du har mange venner, også piger.
Det er flot at spurgte hende du er vild med. Og det var ærgerligt hun ikke følte på samme måde, når du er så glad for hende. Men det er dejligt at I er blevet endnu bedre venner. Det viser også at hun holder utrolig meget af dig. Desværre ikke på samme måde som du holder af hende, men det er tydeligt hun ikke vil undvære dig som en person hun har tæt på sig i sit liv.
Jeg tror, det bedste vil være at prøve at lægge de følelser bag dig og bare nyde hende som veninde. Jeg ved godt det kan være svært, især hvis I er meget sammen. Hvis du forsøger at komme over dine følelser for din veninde, kan du nemmere møde nye søde piger og hvem ved måske møder du din næste forelskelse og første kæreste.
Du fortæller, at du har flere gode pigevenner. Måske kan du snakke med dem om, hvilke signaler piger sender, og hvornår man skal spøge om en pige. Tror du, at det kunne være en mulighed?
Du må ikke miste troen på kærligheden og tro den ikke kommer. Det gør den helt sikkert, spørgsmålet kan bare være hvornår, der kommer en dejlig pige til dig. Du har god tid til at opleve mange kys og kærester i dit liv.
De bedste tanker
Denise