Jeg har forandret mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Jeg er i den skønne proces at finde mig selv som person. Jeg har fundet ud af jeg er homo, men resten af mig er stadig et stort rod. For snart 4 år siden, før gymnasie og stress, var jeg meget social, glad og åben og ville en masse ting. Også giftes med en kvinde og have børn. Efter gymnasiet og en selverkendt depression, har tingene ændret sig. Jeg er stadig social og glad, men har nogen gange også bare lyst til at blive hjemme. Det med at tage ud til nogen med mine søskende og forældre på besøg hos andre er ikke noget der tiltaler mig længere. Og det har mine forældre svært ved at forstå.Men come on, jeg er 20, jeg er voksen, jeg har ændret mig.  Forandringen fra glad, lille hetero dreng, til mere indelukket og hvem-er-jeg homo er ikke helt gået igennem hos de gamle. Det er stressende. Og jeg går også og gemmer på min sande seksualitet og identitet.  Hvad gør jeg? Her hen over sommeren flytter jeg hjem til de gamle for ubestemt tid. Og jeg hader tanken. Jeg er 20. Kan jeg ikke klare mig selv? Og alle mine hemmeligheder og ting der har ændret sig.  Kan I give nogle tips til hvordan jeg kommer ud af det med mine forældre?

Svar:
Hej du
Det lyder til, at du har haft en masse tanker om hvem du er og hvad du vil. Jeg tror mange unge, især i din alder, kan nikke genkendende til at føle man kender sig selv bedre end da man var yngre, men at der stadig er en masse ting man skal have fundet ud af. Jeg synes det er virkelig sejt, at du tør tage dig tid til at finde ud af alt det hele, det kræver mange kræfter at turde tænke de tanker og ikke mindst handle på baggrund af dem.
Det lyder til, at der er sket en stor forandring med dig. Jeg tænker du har ret i, at det er naturligt, at der sker en forandring med en når man bliver ældre. Måske har dine opgivelser svært ved at følge med i alt det, der sker i dit liv? Men jeg kan godt forstå, at det er stressende, at de ikke helt har forstået det endnu. Du er kommet rigtig langt i at finde ud af hvem du er allerede, men måske dine forældre ikke helt er nået ligeså langt fordi de ikke har haft alle de tanker som du har på vej til hvor du er nu.
Kunne det være en ide at snakke med dem om det hele? Fortælle dem om de tanker du gør dig og allerede har gjort dig. Det kunne måske skabe en større forståelse mellem jer. Ofte bliver man overrasket over hvor meget andre kan forstå og hvor meget man selv forstår efter man har snakket med hinanden. Jeg ved godt, at det kan være svært at snakke om private og vigtige ting, især med de personer som er en nærmest, men det er jo netop dem, der står dig nærmest, der er vigtigst at få snakket med.
Jeg fornemmer også, at du i denne proces er blevet mere indelukket og deprimeret. Jeg har lidt svært ved at læse om det er noget du er ked af eller om det er noget du mere tænker er naturligt og nødvendigt for at du kan komme endnu tættere på at finde ud af hvem du er?
Jeg tænker at det er et problem, hvis det betyder, at du bliver nødt til at skjule hvem du er i virkeligheden er og gerne vil være. Måske tiltaler det dig ikke så meget mere, fordi du ikke føler du kan være dig selv sammen med andre endnu?
Du skriver at du gerne vil have nogle tips til hvordan du kan komme bedre ud af det med dine forældre.
Det lyder til, at du bl.a. gør dig tanker om, at man i din alder ikke burde bo hos sine forældre. Måske er det de tanker som påvirker hvordan du har det med at skulle flytte hjem på ubestemt tid? Nogle gange kan man få det ind i hovedet at noget er forkert og derfor går man ikke ind til det på en positiv måde. Jeg ved godt at det er nemt for mig at sidde og skrive sådan og at det ikke nødvendigvis føles sådan i din verden, men jeg skriver det alligevel, fordi at det faktisk er muligt at ændre sin egen indstilling. Du lyder til at være en stærk og beslutsom person og derfor er jeg sikker på, at du kan få noget godt ud af oplevelsen, selvom det ikke er din ønskeplan!
Som jeg også skrev tidligere så er mit bedste råd at få taget en god snak med dine forældre! Få dem fortalt om dine tanker og følelser. Det skaber en god forståelse mellem jer og måske kommer i tættere på hinanden mens du bor hjemme?
Jeg tror ikke man kan undgå, at der kommer gnidninger mellem jer når man skal til at bo hjemme igen, men det behøver ikke at betyde at det kun er dårligt at du skal hjem og bo.
Jeg håber rigtig meget, at du finder en vej til at blive glad og tilfreds med hvem du er og hvad du vil i endnu højere grad end du er det i dag! Du virker til at være en sej og velreflekteret person og det er et virkelig godt udgangspunkt for at blive klogere på sig selv!
Til sidst vil jeg fortælle dig om to forskellige rådgivninger som du måske vil finde interessante. Den første er vores egen chatrådgivning. Der kan man snakke anonymt med en voksen rådgiver om alle de tanker og følelser, der rør sig i en. Den anden er LGBT ungdom, som både har telefonisk og chatrådgivning. LGBT rådgivning har åbent tirsdage mellem 19-21. LGBT ungdom er en afdeling, der har fokus på unge under 25, der er tiltrukket af andre af samme køn eller hvis kønsidentitet falder udenfor normen.
Jeg nævner det fordi, det kan være rigtig rart at få snakket med andre om de tanker, der fylder hos en. Måske du også synes det?
Jeg håber du kan bruge mine råd og mine tanker!
Med venlig hilsen Astrid