jeg har en Svær depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
heej. jeg er en pige som har en Svær depression og mine foreldre ved ikki hvad det er ella jo men de forstår ikki hvad jeg går i gemen. for 1½ år siden prøvet jeg selvmord på min efterskole men det lykkes ikki forde jeg bleve funnet. jeg tager 200 mg av lykke piller om dagen og jeg kan ikke snakke med noget om det. mine forelder giver mig lov til at går hos en psykelog fordi min far er akolholer og han vil ikke have at jeg siger det til nogen fordi vi er i det der med når børn ikke har det godt så kommer folke fra kommunen og hjælper dem. men jeg hoper at i kan hjælpe mig lite for jeg gider ikki mere og har mest lyst til at død men jeg ved hvor ond det gør på mine venner når jeg siste gøre det. men torde ikki på at der er noget annen veg end døden for der får jeg færde.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til at du har det svært for tiden, og at du virkelig har brug for at tale med nogen om det. Jeg kan godt forstå det må være hårdt, at dine forældre ikke helt forstår, hvad du går igennem.
Det er hårdt at gå rundt og tænke på døden som den eneste vej, fordi jeg tror egentlig ikke man har lyst til at dø, men måske bare har lyst til at det ikke skal gøre ondt mere.
Tanken om selvmord og døden kommer når man bare ikke kan se andre udveje i sit liv, alle muligheder er bare væk. Og så lige pludselig kommer tanken om selvmord som en løsning. Men selvom det kan være svært at se, så findes der andre muligheder og jeg vil rigtig gerne vise dig nogle af dem.
Du er rigtig god til at beskrive hvordan det er derhjemme og det er tydeligt at din far ikke vil være med til, at du får den hjælp du har brug for, fordi han er bange for hvad der så vil ske. Det har du allerede gennemskuet og det er super flot.
Jeg synes ikke din far skal bestemme det. Du har brug for hjælp nu og det skal din far ikke bestemme. Derfor har jeg 3 forslag til dig, som jeg synes du skal prøve af:
1. Det første er at kontakte Børns Vilkår. De har noget der hedder bisidderordningen og den er rigtig god. Det er en hjælp, hvor du kan få en voksen, som hjælper dig med alt det her med kommunen og hvad du har ret til at få hjælp til. Her er et link til deres hjemmeside: Bisidder.
2. Det andet forslag er din læge. Du får lige nu antidepressiv medicin og derfor har du været forbi din læge en gang før. Prøv at fortælle ham det samme som du har fortalt mig, fordi din læge kan nemlig også hjælpe dig.
3. Derudover synes jeg du skal prøve chatten her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som gerne vil hjælpe og jeg tror det kunne være rart for dig. Så kan du snakke med dem om, hvad du kan gøre for at få det bedre..
Jeg håber rigtig meget, at du vil prøve disse ting af, for du fortjener ikke at gå og have det, som du har det nu.
Mange tanker fra Heidi