jeg har det så svært
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej cyber hus jeg hedder kristian jeg er blevet mobbet og når jeg siger det til mine forældre fatter de det ikke lige siden jeg startede på efterskolen er jeg blevet mobbet totalt jeg blev slået og sparket og på sidete efterskole år blev jeg truet med kniv af skolens pykopat og efter jeg stoppet på skolen er jeg ikke blevet mobbet men her i juleferien er jeg blevet mobbet nogle gange overvejer jeg om jeg skal dø eller ej når jeg snakker med min mor og far er det som om de ikke fatter det hjælp mig please :(

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at du har haft et par hårde år på efterskole og at du er blevet mobbet rigtig meget. Du fortæller også, at du både er blevet sparket og slået, men også truet med en kniv. Det lyder rigtig ubehageligt og jeg kan godt forstå det sidder i kroppen og at det kan gøre dig både ked af det og usikker på hvad du skal gøre.
Du skriver, at du også har overvejet om du skal dø, og det vil jeg gerne svare på først. Nej, det synes jeg ikke og det er der to grunde til.
1. For det første skriver du, at du bliver mobbet mere og at du er færdig på den skole. Det synes jeg er en god nyhed, fordi det betyder at du ikke skal leve med det pres længere og måske kan få gang i nogle ting som er gode for dig. Og så ville det jo være synd hvis du døde og du fortjener et langt og godt liv.
2. Det andet er, at mobning kan være rigtig hårdt og det kan sidde nede i maven i lang tid. Men man kan også få hjælp til at få det bedre og den hjælp har du bare ikke fået endnu. Du har prøvet hos din far og mor, men du skriver at de ikke forstår dig. Heldigvis er der andre muligheder og derfor skal du ikke dø.
Men hvad så... du har skrevet herind og det er faktisk en rigtig god ide, fordi den bedste måde at få det bedre på er, at få snakket med nogle voksne som gerne vil hjælpe. Nu kender jeg dig ikke så godt og derfor vil jeg foreslå dig, at prøve chatten her i Cyberhus eller børnetelefonen hos Børns Vilkår. Begge steder er du anonym og der er voksne som gerne vil både lytte og prøve at hjælpe.
Nu ved jeg ikke hvad du laver nu, men hvis du går på en ny skole, så synes jeg du skal tage fat i en lærer du godt kan lide og fortælle den lærer, at det erlidt svært nu. En lærer eller pædagog, kan nemlig være rigtig gode at snakke med, fordi de er vant til at arbejde og snakke med unge.
Jeg håber du får det bedre og du skal vide, at den følelse du har nede i maven nu, bliver nemmere og nemmere, men det kræver at du får snakket med nogle voksne om det.
Alt det bedste her fra...
Venlig hilsen
Erroll