Jeg har det forfærdeligt...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej..
I meget lang tid har jeg haft det forfærdeligt... jeg er konstant trist og græder flere gange om dagen uden grund. Jeg kan ikk' sove og vågner ofte om natten. Jeg har i perioder meget lavt selvværd og er bange for at være sammen med andre mennesker. men hvis jeg ikke er sammen med andre menneskeR, føler jeg mig ensom og intet værd. Ved ikke om det har noget med noget at gøre, men lyd irreterre mig sindsygt. og...jeg her virkelig svært ved at koncentrer mig. jeg vil tro jeg har haft det sådan i ca. 3 år. Mine forældre har lagt mærke til det, for det går Jo også udover min famile. Så de ved det godt;)
Jeg savner at have livsglæden... og ved ikk' hvad jeg skal gøre?

Svar:
Hej med dig.
Det lyder virkelig til, at du ikke har det særligt godt, og faktisk ikke har haft det godt i lang tid. Jeg godt kan forstå, at du gerne vil have det bedre igen, så derfor vil jeg rose dig for at skrive herind, da det er et godt første skridt at fortælle, at man ikke det så godt.
Alle mennesker oplever nok at gå igennem perioder i deres liv, hvor de ikke er lige så glade som de plejer at være, og har nedsat energi, men typisk går det over igen. Men for nogen går det ikke over, og fortsætter i lang tid, hvis der ikke sker noget for at gøre det bedre igen. Du skriver ikke, om der er sket noget særligt for 3 år siden, som kunne have udløst din tristhed, eller om det blot er kommet af sig selv. Jeg kan kun forestille mig, hvor ubehageligt det må være at have det sådan igennem flere år. Så jeg tænker også, at det er helt forståeligt, at du ikke kan finde livsglæde, hvis du konstant er trist. Men jeg tænker faktisk, at det lyder ret alvorligt, så jeg vil anbefale dig at tage til en læge, da det godt kan lyde som at du har nogle tegn på depression. Det er slet ikke sikkert at det er det, men det kan være godt for dig at finde ud af om det er årsagen til, at du har det så skidt. Når man har det rigtig dårligt, så kan det være ret svært at få det bedre selv, da man ikke helt kan overskue, hvad der skal til for at man bliver glad igen. Derfor tænker jeg, at det kan være godt for dig at snakke med en læge, som måske kan henvise dig videre til en psykolog. Det kan godt være ret svært at tale om, hvordan man har det, men samtidig tænker jeg også, at det må være hårdt at være så ked af det hver dag, og en psykolog vil kunne hjælpe dig med at få talt om de svære ting, og hvad der måske kan hjælpe dig med at få det bedre. Jeg synes, at det er rigtig godt, at dine forældre er klar over, at du ikke har det så godt, så du netop ikke skal gå rundt med det helt selv. Det kan være, at du kan snakke med dine forældre om at tage til læge, så du kan finde ud af, om du måske har en depression eller om det kan være noget andet.
Du skriver, at du i perioder har ret lavt selvværd. Når du har det, så kan jeg godt forstå, at det kan være svært at være sammen med andre mennesker uden at blive usikker på det man gør og siger. Men alle mennesker besidder forskellige gode kvaliteter og egenskaber, men det kan godt være svært at finde sine, hvis man kun ser sine fejl og mangler. Jeg ved godt, at det er svært, men en idé kan være, at du kan prøve at øve dig på at rose dig selv. Fx. kan du hver dag prøve at sige tre ting om dig selv, som du kan godt lide eller som du er god til. Du kan også prøve at skrive dem ned, så du kan se alle de gode kvaliteter, som du besidder. Selvom det godt kan virke lidt fjollet, så kan det måske hjælpe dig lidt, når du ikke føler at du er noget værd, for du er noget værd!
Hvis du har brug for nogen at snakke med, så kan jeg også anbefale dig at kigge forbi vores 1-1 chat. Her har du mulighed for at snakke om lige det, som du har brug for, og måske få nogle råd til, hvad du kan gøre, for at få det bedre. Du kan også læse lidt mere om depression og symptomerne her
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og vil overveje at tage en snak med din læge eller en psykolog om, hvordan du har det.
Mange hilsner
Pernille