Jeg har der så dårligt!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære brevkasse. Jeg er en ulykkelig pige på 13 år. Jeg har skrevet til jer før men skriver igen. Jeg er psykotisk (længere historie) og hører stemmer hver dag. Til tider voldsomt og kan være op til en del psykotiske anfald pr. dag hvor jeg går i psykose og hører stemmer. Jeg hører en stemme (til to) der fortæller mig negative ting. Jeg skader mig selv lige for tiden hver dag. Mine arme er fyldt af ar og min tilstand er dårlig. Rykker den sig endelig, er det i den forkerte retning. Jeg har det rigtig dårligt og har grædt og jeg føler virkelig at jeg er ved at give op! Jeg for hele tiden tilbagefald med hensyn til den selvskadende adfærd. Jeg har lidt overvejet selvmord lige nu men har nok bare ikke nosserne til det :/ Jeg går til psykiater, men har først en tid om en måned. Jeg har desuden følt flere gange at en samtale med en læge hver anden måned/tredje måned ikke er nok. Jeg skærer mig lige pt. hver dag og arrene bliver flere og flere og stemmerne jeg ikke kan bekæmpe (For ingen medicin) Jeg er ved at give op og bugge under.
- Hilsen fra en 13 årig.

Svar:
Kære du,
Det lyder til, at det er rigtig, rigtig svært at være dig lige nu! Og det kan jeg godt forstå, for det er nogle rigtig store ting, som du går med. Oven i købet fortæller du, at du næsten går med det hele selv: At du kun har få samtaler med din læge om dine problemer. Det er ikke ret meget taletid, når man går og har selvmordstanker, hører stemmer og har mange tilbagefald med selvskadende adfærd.
Jeg synes, at det er meget modigt at du skriver herind og fortæller, hvordan du har det. Det kan være svært at vide, hvor man skal vende sig hen, når man føler, at man ikke bliver set og hørt. Så jeg forstår godt, at du har valgt at skrive her.
Jeg tænker, at der er flere ting, der er vigtige, i den situation du står i lige nu. Det første er, at du fortæller din læge, hvordan du har det. Du fortæller, at i har disse samtaler, men ikke hvad i taler om. Hvis du ikke allerede har fortalt din læge, hvordan det står til, så tror jeg, at det kunne være rigtig godt, at du får det gjort. Hvis du er ærlig omkring alle disse ting, som du så flot fortæller mig her, kan det være han kan presse lidt på med hensyn til din tid hos psykiater, således at du kan komme før til. Hvis ikke det er muligt, kan det være, at han kan tilbyde dig hyppigere samtaler, eller kan henvise dig til en psykolog. Når det er akut, kan man ofte finde en psykolog, som ikke har særlig lang ventetid. Det er svært at sige, hvad din læge vil sætte i gang, hvis du fortæller alt, men jeg synes, at det er vigtigt du går det. Det er rigtig rigtig synd for dig, og slet ikke rimeligt overfor dig, at du skal vente så lang tid uden hjælp, når du, som du skriver, er ved at bukke under!
Hvis du synes, at det er svært at skulle være så åben og ærlig overfor din læge, kunne du måske skrive det i et brev. Måske kunne du vise din læge det du har skrevet her - og fortælle, at det er svært for dig at få sagt.
Noget andet du kunne gøre er at tale med dine forældre, eller nogle andre voksne i dit liv, som står dig nært. Jeg kan forestille mig, at du allerede har fortalt noget, nu hvor du skal starte til psykiater og går til læge. Men hvis de får at vide - hvis ikke de allerede ved det - hvor svært og hårdt det er for dig lige nu, kan det være, at de vil prøve at hjælpe dig med at finde hjælp, som du ikke skal vente en måned på.
Hvis der slet ikke er noget af disse ting jeg nævner, der virker, så er der nogle andre ting, du kan gøre. Det er måske ikke de ting, som du har allermest brug for, men nogen gange kan det være svært at komme igennem "systemet" med læger og psykiatere, netop på grund af den trælse ventetid, som du også selv fortæller om. Det ene er at du, når du har brug for nogen at tale med, kunne prøve at komme på chatten her i cyberhus. Der sidder ofte nogen, der er klar til at tale med dig om de ting, der er svære. LMS - Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade har også nogle forskellige tilbud, som du kan se her. De ved en hel masse om selvskade - det er, som du fortæller, slet ikke det eneste problem, som du tumler med, men måske kan det være en midlertidig støtte at kunne tale med nogen, der forstår. LMS har, ligesom Cyberhus, en chat, hvor du kan få en anonym snak med en rådgiver selvskade. Chatten finder du her.
Det er selvfølgelig ikke noget, som kan løse alle dine problemer, og derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogle voksne om, hvordan du har det lige nu. For sådan skal du ikke gå og have det. Heller ikke i en måned endnu, for det er lang tid, når man er ved at give op og har selvmordstanker. Jeg synes, at det er rigtig sejt, at du har søgt hjælp, og at du gerne vil ud af alle de ting - Det er rigtig stærkt!
Til sidst vil jeg gerne give dig oplysningerne på livslinjen. Hvis du en dag igen står og overvejer selvmord og ikke kan se nogen vej ud, kan du ringe til dem ganske anonymt. Deres telefonnummer er 70 201 201, og deres telefon er åben alle dage mellem 11-03. De har også en chat, som du finder her
Jeg sender dig mange tanker, og jeg håber, at du snart får den hjælp, som du fortjener og har brug for!
Kærlig hilsen
Janne