Jeg har brug for lidt hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Det er rigtig svært at være mig, jeg hedder Kiki-maja og er lige fyldt 13 år. Jeg bor sammen med min mor, stedfar og storesøster på 16 år. Min rigtige far har aldrig været inde i billedet, men min mor og stedfar har aldrig tid til mig. Min storesøster har konstateret skizofreni, og har derfor brug for næsten konstant hjælp fra mine forældre, det gør de aldrig har tid til mig. Min søster rigtig sød, dejlig og super storesøster kunne ikke ønske mig andre. Men tit er hun slet ikke i den har verden, hun taler næsten med sit eget "personlige" sprog, som gør hun opfinder egne ord som ikke eksistere. Nogle i min klasse kan finde på og drille hende, hvis hun har haft så god en dag, at hun henter mig efter skole. Hun bliver nemlig så stolt over sig selv, hvis hun har kunne det. Jeg forsvare altid hende, føler mig lidt mere som hendes storesøster. Mine forældre har kun tid til mig, når min storesøster er i hendes aflastnings familie hver anden weekend. Savner sådan mine forældre, at vi kunne gøre noget sammen som tage i zoo eller noget, men det kan min storesøster ikke og når hun i aflastningsfamilie tænker min forældre kun på hvordan de skal være når hun kommer hjem igen. ikke fordi jeg jalou på hende, ved godt hun syg og behøver hjælpen savner bare míne forældre. Hjælp mig.. Med venlig hilsen kiki-maja

Svar:
Kære Kiki-Maja!
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du savner dine forældre og jeg synes, det er super stækt af dig at skrive ind til os for at bede om råd.
Du skriver i dit brev, at din storesøster har konstateret skizofreni og at hun derfor har brug for meget hjælp fra dine forældre. Du skriver dog også, at du savner dine forældre og at du ville ønske, at de havde lidt mere tid til dig, så i fx kunne gå i zoo eller lave andre ting sammen.
Det lyder til, at du har nogle dejlige forældre og en dejlig søster - og det glæder mig, at I passer godt på hinanden. Det er dejligt, at du har en god forståelse for din søsters sygdom og jeg er ikke i tvivl om, at det IKKE handler om at være jaloux. Jeg kan godt forstå, at du savner dine forældre og du har helt sikkert brug for og ret til at få en masse omsorg fra dem. Det gælder både, når din søster er hjemme og når hun er på besøg hos sin aflastnings familie.
Det kan være rigtig hårdt at have et psykisk sygt familiemedlem og der findes derfor en række tilbud til de familier, der har brug for støtte. Jeg synes, at du skal prøve at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Du kunne for eksempel vise dem dit brev og mit svar. Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det, så I sammen kan finde en løsning.
Jeg tror på, at dine forældre gerne vil lave en masse med dig, men måske har de "glemt", at sætte tid af til hygge og samvær, når der nu er så meget andet at tænke på. Hvis du taler med dine forældre om det, kan I sammen finde ud af hvad I kan gøre for at få lidt mere tid sammen.
Hvis du har brug for at få lidt flere råd, er du velkommen til at logge på vores chat og snakke med en voksen. Chatten har åben mandag til torsdag fra 14.00 til 19.00 og rådgiverne er virkelig gode at snakke med.
Du kunne også oprette en debat og høre, om der er andre unge, der har en psykisk syg i familien og går med de samme følelser som dig. Nogle gange er det rart at tale med nogen, der kender til de følelser, man selv bærer rundt på.
Det lyder til, at du er en skøn lille søster og jeg håber, at du kan bruge mine råd. Held og lykke og mange, mange knus fra -
Christine