Jeg hader min eks-kæreste og vil ikke tilgive hende.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. For ca. en 1 måned siden forlod min kæreste mig efter jeg havde fundet ud af at hun havde været sammen med en anden. Ligenu kan jeg kun tænke på hvor meget jeg hader hende, Hun var min første kæreste den allerførste pige der elskede mig og så knuste hun mit hjerte. I den sidste måned har hun forsøgt at skrive til mig "skal vi ikke snakke om det?" og "please snak nu med mig." og "vil du ikke nok tilgive mig" indtil videre har jeg kun svaret "jeg hader dig" jeg hved jo godt at hun kun gør det for at irretere mig. Noget af det mest nedern hved det hele er at jeg kan se at hun kun vil få mig ned med nakken ligesom da hun var sammen med en anden. Den eneste måde jeg ville kunne tilgive hende er vis jeg for alt det jeg mistede tilbage. Har i ikke et råd til hvordan jeg kan komme oven på over for min eks-kæreste?

Svar:
Kære du
Det lyder til at du er blevet rigtig såret og ked af det over det her med din eks-kæreste. Det forstår jeg godt for hun lyder ikke som en særlig sød pige, når hun kan finde på at være sammen med en anden. Det er svært at holde af en, at åbne sig op og så føle sig svigtet af lige præcis den person.
Det er helt ok og naturligt at blive vred og føle at man hader personen. Det er en måde at komme videre på og lukke ned for sine følelser, så man efter noget tid ikke er helt så knust mere. Men det tager tid at komme videre, og der er desværre ikke en bestemt ting eller knap man kan trykke på for at det ikke gør ondt mere. Lidt efter lidt får du det bedre, og en dag når du mindst venter det, møder du en vildt sød pige, og så har du glemt alt om din eks-kæreste.
Jeg synes faktisk at det kunne være en rigtig god ide for dig at snakke med din eks-kæreste om denne her episode. I skal ikke snakke sammen for at finde sammen igen, men for at få talt ud. Det kan nemlig være svært at komme videre og give helt slip, hvis man stadig går rundt og tænker på det man gerne ville have sagt. Hvis det er for svært at snakke om det ansigt-til-ansigt kunne du måske skrive hende en mail. Ved at få hende fortalt hvad denne her oplevelse har gjort ved dig, er det måske nemmere for dig at komme over hende.
Men det er også vigtigt at du finder på noget at lave som kan gøre dig glad og i bedre humør, når du sidder og føler dig ked af det. Vær sammen med andre mennesker, sørg for at grine en gang i mellem, se film og hør musik, lav ting der gør dig glad. På den måde kan du mærke at der stadig er noget der er rart at lave og at alt ikke handler om denne her eks-kæreste.
Du skal vide at du altid er velkommen i vores chat hvis du har brug for at snakke. Vi vil meget gerne lytte og hjælpe dig, også med at snakke om hvad du kunne fortælle din eks-kæreste, hvis du beslutter at snakke med hende.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at komme videre.
Kærlig hilsen Marianne