Jeg giver snart op..
brevkassespørgsmål af
de
14 år
Det hele startede for mange mange år siden.. min far var voldelig overfor min mor og mig. slog råbte osv. i skolen gik det hele meget fint indtil 5. klasse! der startede mobningen ordene, og følelserne ordene ramte dybt inde i mig. jeg startede med at cutte! jeg tænkte udelukkende kun på hvad folk tænkte!
sommeren 2016 så jeg mig selv i spejlet, så et misforstor et stort fedt misfoster! jeg tabte 5kg i løbet af få uger mine forældre blev bekymret og nu laver de mad til mig 3 gange om dagen selvom jeg ikke er sulten! Jeg blev mere og mere trist isolerede mig osv. i efteråret begyndte jeg at få angst anfald (idk) i januar mdr. fik jeg konstateret areofobi (flyve angst) hvilket kan fremkaldes udelukket af en samtale! Jeg får dog anfald af små ting og føler mig konstant utilpas! min skole er bange for min psykiske situation og derfor skal jeg snart til psykolog efter at have vist tegn på at ligge på et usikkert stadie! Vi har også været hos egen læge og skal derhen igen i løbet af denne mdr. Jeg er super forvirret.. jeg vil egentligt bare gerne ende det! sætte en stopper for det! og vi er blevet enige i at det er det bedste! jeg kan ikke lide at være alene med mænd jeg har tanker og samtaler om at jeg skal passe på! tænker at jeg ikke er for gammel til at min far kan voldtage mig! jeg er træt af at folk nævner mine ar på arme og ben! han fortæller mig at jeg skal skjule dem men det er svært!
jeg har ikke noget direkte spørgsmål men kunne godt bruge lidt råd ellers har jeg bare brug for at komme ud med det hele!

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå hvis du føler at det hele er uoverskueligt lige nu. Det er nogle svære oplevelser du har med dig fra tidligere, med vold i din familie og mobning i skolen. Begge ting som kan sætte meget dybe spor.
Hvis der bliver for mange ting der fylder indeni, kan det let blive svært at overskue. Og hvis man ikke kan overskue tankerne, kan det at opgive føles som den eneste mulighed.
Du fortæller at du har været ved din egen læge, og at du snart skal til psykolog. Det tænker jeg er rigtig godt.
Jeg tænker at du har brug for at snakke med eksempelvis den her psykolog om hvad det er for nogle tanker der hele tiden får dig til at føle dig utilpas. Sammen kan I måske blive lidt klogere på hvor tankerne kommer fra. Og endnu vigtigere...hvad der kan gøres ved tankerne. Jeg er nemlig overbevist om, at du godt kan få det bedre, og det tænker jeg psykologen kan hjælpe dig med.
Når man kommer i puberteten er der mange ting i kroppen der pludselig ændrer sig. Selvfølgelig det her med at man vokser, får flere former, bryster osv. Men faktisk sker den største forandring i hjernen. Man bliver i stand til at tænke, og forstå sig selv og verden på helt nye måder. For rigtig mange betyder det også at de begynder at se meget kritisk på sig selv. Mange får følelsen af at være forkerte på den ene eller anden måde. Det er en helt naturlig del af puberteten, og noget der for de fleste ændrer sig igen, helt af sig selv.
Det kan være særligt svært at komme igennem den her periode, når man oveni puberteten har nogle oplevelser med fra tidligere, ligesom du har.
Når din far har været voldelig og du i skolen er blevet mobbet har du gennem den periode af dit liv oplevet at dine grænser er blevet overskredet. Det sker selvfølgelig for alle, ind imellem. Men mobning og vold er nogle ret voldsomme ting som i den grad kan skabe uro indeni, og jeg kan godt forestille mig at de her oplevelser kan være en af årsagerne til at du eksempelvis oplever angstanfald.
Jeg har talt med mange unge der selvskader. De fleste fortæller om at de cutter fordi smerten ved at cutte, kan "overdøve" den smerte de føler indeni. Mon du også har haft det sådan? Det kunne i hvert fald være endnu et udtryk for at der er en smerte indeni dig som du har brug for at gøre noget ved.
Jeg tænker at den her psykolog som du snart skal til, er et rigtig godt sted at starte. Nu ved jeg ikke hvor lang tid der er til du skal starte. Måske kan du bruge tiden indtil du skal starte på at skrive nogle af dine tanker ned. Tanker om hvordan du har det. Hvordan du oplevede problemerne med din far. Mobningen, selvskaden, følelsen af at være et misfoster. Alle de her tanker som fylder så meget indeni. Jo mere du tør fortælle psykologen om det du føler og tænker. Jo bedre kan psykologen hjælpe dig. Psykologen kan ikke give dig en løsning på alle dine problemer. Det er noget I kan gøre sammen, og det lykkes bedst, hvis du er åben omkring dine problemer. Ligesom du har været her i brevkassen.
Jeg kan som sagt godt forstå, hvis du føler at det hele er uoverskueligt. At du er ved at give op.
Men hold fast lidt endnu. Jeg ved det kan blive bedre, og jeg tror på at du kan lykkes med at ændre de her ting, og få det meget bedre.
Kærlige hilsner
Ida