Jeg giver op!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej derinde/ude.. Her kommer bare en masse ligegyldigt brok, jeg håber i kan tage det :) Hvorfor skal man deltage i alt mulig ligegyldigt pis på sit opholdssted? Jeg har ikke noget tilfælles med nogen der og vi skal altid lave ting der er vildt kedelige! Jeg hader at spille kort og lave bål! Hvorfor kan man ikke holde en stor fest med høj lady gaga musik eller noget, hvorfor er det så pisse pensionist agtigt hele tiden! Jeg forstår ikke hvorfor alle altid skal blande sig i hvad jeg spiser og om jeg spiser? Det er min krop! Jeg skal sidde i flere timer og glo på den fucking klamme mad, jeg kan ikke gøre for at jeg ikke kan spise særlig meget. Jeg er bare tynd!! 38 er min idealvægt!!! Der ikke nogen der gider lytte til mig, jeg er pisse ligegyldig! Jeg gider ikke gå i skole, for det første fordi jeg er total dum til alle fag og jeg bliver bare mega hyper hvis jeg skal hører på tysk gramatik for længe. Så laver jeg en fest i klasseværelset også bliver min lærer pisse sur også får jeg ballade når jeg kommer hjem fra skole. Jeg har jo ikke valgt at gå i skole, jeg kan ikke gøre for jeg er dårlig til det! det andet er at alle bagtaler hinanden og der er altid drama i pigegruppen i min klasse, alle mine venner vil også altid hjem til mig på opholdsstedet og det gider jeg ikke fordi jeg er træt af pædagogerne! Vi kan aldrig være hjemme ved dem og hvis jeg siger det til dem synes de bare jeg er nederen og jeg skal være glad for at jeg bor der og ikke bor ved deres nederen forældre, men det synes jeg er noget lort at sige! Alle vil helst bo ved deres egne forældre og det vil jeg squ også selvom de er kriminelle og ikke er så gode til at være mine forældre. Mine venner forstår overhovedet ikke noget! Og jeg har slet ikke lyst til at være sammen med dem. Jeg vil bare helst være helt alene og have min egen lejlighed snart! Hvorfor kan man ikke det når man er 13 og meget moden af sin alder? Hvorfor må jeg ikke bestemme hvor jeg skal bo? Og hvorfor flytter de en i plejefamilie også tilbage til opholdsstedet efter to måneder? Så føler man sig da i hvert fald som et problembarn ingen gider længere end to måneder... Lorte liv! Knus Lolita

Svar:
Kære 13-årige
Jeg godt kan tage dit brok! - Og jeg synes bestemt ikke, at det er "ligegyldigt brok", som du skriver. Jeg kan høre, at du kæmper med en masse svære ting og at du ikke har det nemt, jeg synes at du lyder til at være en meget stærk pige.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive frustreret over de ting der foregår på dit opholdssted og at du ikke kan få din egen lejlighed. Det kan være svært at være meget moden og være 13 år, fordi så bestemmer de voksne og der vil være mange ting, som du ikke er enig i. For eksempel er det også de voksnes ansvar at passe på børn rent fysisk, sådan at de får det rigtige at spise og at vægten ikke bliver for lav. Sommetider kan det virke helt forkert på én og det er fair nok, men du skal også vide at de voksne har noget erfaring om forskellige ting i livet og de ting de gør er for at hjælpe, også selvom det ikke virker sådan lige nu.
Jeg synes, at du er rigtig god til at fortælle hvordan du har det og du har ret; selvfølgelig vil alle børn helst bo sammen med deres forældre, også selv om forældrene af en eller anden grund, ikke er i stand til at passe ordentligt på deres børn.
Det oplever du, at dine venner ikke kan forstå, ligesom du måske har oplevet, at der også er andre ting i dit liv, som de heller ikke rigtig kan forstå. Du har måske følt, at de er barnlige og ikke er lige så moden som dig. Hvis du har oplevet det, er det måske fordi, at de ikke har oplevet så mange ting som dig. Du har måske oplevet mange skift i dit liv, når du både har boet hos dine forældre, været i plejefamilie og på opholdssted og derfor er det ekstra vigtigt, at holde godt fast i dine venner, også selvom de  ikke har samme baggrund som dig og du føler, at de ikke altid forstår dig.
Med hensyn til skolen, så kan jeg godt forstå, at du ikke gider at høre på tysk grammatik for længe:) Desværre er det kedelige svar herfra, at det bare er så vigtigt at få sin 9. klasses eksamen, fordi at ellers bliver det så svært for dig senere, både hvis du vil uddanne dig videre, eller når du skal have et job.
Jeg ved godt, at det føles som om, at der er længe til 9. klasse, men problemet er bare, at hvis du ikke følger med nu, bliver det bare mere og mere besværligt.
Jeg har svært ved at tro, at du er dum til alle fag. Jeg kan jo se på dit brev, at du skriver vildt godt. Du kan formulere dig, du kan stave og du kan tegnsætning. Måske har du bare så meget andet at tænke på end at følge med i timerne?
Du spørger om hvorfor de flytter en i plejefamilie og så tilbage til opholdssted efter 2 måneder. Det synes jeg heller ikke er okay og jeg forstår godt at du kan få en følelse af at være et problembarn. Men du skal vide at det ikke hænger sådan sammen. Det lyder til at kommunen prøver at finde det bedst mulige tilbud til dig, men at det åbenbart ikke var den plejefamilie. Det er hårdt at flytte rundt, fordi du hele tiden skal vænne sig til noget nyt og nye mennesker. Jeg håber ikke du vil opleve for mange skift i fremtiden.
Du kan spørge din socialrådgiver på kommunen om hvorfor, du har ret til at få det at vide. Hvis socialrådgiveren allerede har svaret dig, men du ikke syntes at svaret var tydeligt, så spørg igen. Din socialrådgiver er der for dig.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er nemt for dig lige nu og håber at du kan bruge svarene til noget. Ellers er chatten her på Cyberhus åben mandag til torsdag klokken 14 til 19. Der kan du chatte med en voksen rådgiver, som er vant til at tale med børn og unge. De vil også meget gerne lytte, så hvis du føler at du har behov for at tale mere, er det en mulighed.
Mange hilsner fra Cheva