Jeg er så overvægtig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg hedder Claudia og jeg er altså meget overvægtig. Jeg vil vildt godt tabe mig meget mere, da jeg allerede har tabt 7 kilo, men det er ikke nok, problemet er bare, at jeg er den eneste der kan se mine alt for mange kilo. Jeg er 1.169 høj og jeg vejer 37 kilo. Jeg vil så gerne tabe mig, tænker ikke på andet end kilo og kilo og kilo og kalorier. Kan ikke lig når jeg ser mig i spejlet når jeg ser den tykke pige jeg er. Pædagogerne på mit opholdshjem siger bare, dét er noget pjat det der, du er alt for tynd det er ikke meningen man skal kunne se alle dine knogler. De truer med sende mig til en psykolog, hvis ikke jeg tager lidt på. Men jeg kan godt lide knoglerne de skal bare elske mig helt ind til knoglerne. Har i en ide/råd til hvordan jeg kan tabe mig ydeligere 7 kilo eller noget? Vil seriøst godt tabe mig og kunne se resultaterne på min krop. Håber i vil hjælpe mig med en ide og jeg ikke lyder alt for skør i hovedet. Venlig hilsen Claudia

Svar:
Hej Claudia..
Jeg synes ikke du er skør i hovedet og jeg tror også på dig, når du fortæller mig at du ser en tyk pige i spejlet og at alle dine tanker handler om kilo, kilo og kalorier...
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at tabe dig endnu mere, fordi hvis du taber dig de 7 kilo som du gerne vil, så vil du være i livsfare og jeg synes det ville være forfærdelig hvis du ikke var her mere.
I stedet for vil jeg prøve at fortælle dig noget helt andet, som du måske kan bruge til noget. Måske kan du bruge det til at forstå, hvorfor du ikke kan tænke på andet lige i øjeblikket, end at tabe dig.
Det er egentlig noget underligt noget og på den anden side måske ret logisk. Men det er sådan med os mennesker, at vi passer på os selv, og det er vel ret logisk :). Det vil sige, hvis vi kan mærke noget der gør ondt eller hvis vi er i fare, så gør vi alt for at overleve eller gør nogle ting for at få det bedre.
Du har måske hørt historier om folk der mister nogen som betyder rigtig meget for dem, har oplevet noget rigtig ubehageligt som lille, eller måske er blevet mobbet meget i skolen. Det kan være rigtig mange forskellige ting. Når sådan nogle voldsomme ting sker for en, så kan man reagerer på mange forskellige måder, men alle sammen handler om at man prøver at beskytte sig selv fra det som gør ondt og er farligt. Sommetider finder man nogle gode løsninger som hjælper og det kan ende med at man kommer ud på den anden side og kan se alle de gode ting i livet igen.
Men det sker også at folk finder nogle løsninger som gør det lidt sværere at blive glad igen og at det kan tage lidt længere tid.
Når jeg læser dit spørgsmål til mig, så tænker jeg at der er noget inden i dig som har været svært på et tidspunkt, noget som har været uoverskueligt. På et tidspunkt er du begyndt at straffe dig selv og skade dig selv ved at tabe dig rigtig meget. Måske har du kunnet mærke at hvis du tabte dig og tænkte rigtig meget på det, så kunne du ikke mærke de andre ting.
Det er faktisk en måde at beskytte dig selv på og det kan måske virke lidt underligt og lidt logisk på samme tid. Fordi som jeg skrev i starten, så har du valgt en måde at reagere på som faktisk er farlig og en du kan dø af og på den anden side kan den hjælpe dig med ikke at mærke så meget andet.
Derfor er det meget vigtigt at du får hjælp til at tænke lidt mindre på din vægt og får hjælp til at se nogel andre ting i spejlet, end et billede af en overvægtig pige. Og det kan du ikke klare selv, så du har brug for voksne til at hjælpe dig videre.
Jeg har en voksne i tankerne, som jeg gerne vil have du tager kontakt til. Det er din kontaktpædagog der hvor du bor. Jeg synes du skal vise ham det du har skrevet til mig og mit svar til dig. Jeg synes det er rigtig godt at de overvejer at sende dig til en psykolog, fordi du har brug for en professionel voksen som kan hjælpe dig.
Til sidst vil jeg bede dig om at læse det her spørgsmål fra en dreng og Denises svar til ham. Jeg synes Denise skriver et rigtig godt svar og jeg synes at hans spørgsmål minder lidt om dit også. Måske kan du ved at læse det, se nogle af de samme ting i den måde du tænker på lige.
Jeg ved godt det her ikke var det svar du gerne vil have, men jeg håber at jeg kan være med til at du tager imod den hjælp som du faktisk har mulighed for. På den måde kan du komme til at se andet end bare kilo og kalorier, men alle de dejlige ting som livet tilbyder dig - Grib dem
Venlig hilsen
Erroll