Jeg er så forvirret over alt..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år som er rigtig forvirret. Jeg er forvirret over alt det eneste jeg har lyst til er at løbe hjemme fra og bare blive kørt ned af en bil, jeg syntes at livet er alt for hårdt og jeg kan slet ikke klare mere. Jeg lider af Ocd. jeg bliver mobbet, har skåret i mig selv men det jeg ville snakke med jer om var fordi at jeg har et problem med mad. Jeg vil gerne have en spiseforstyrelse da jeg godt vil blive tynd uden at dyrke motion altså sulte mig selv, men jeg ved godt at det lyder rigtig mærkeligt for jer. For et år siden troede min lærer at jeg havde en spiseforstyrelse og kontaktede mine forældre sidste år sultede jeg også mig selv så meget at jeg begyndte at besvime jeg er bare kommet ud på et meget dumt sidespor, jeg græder mig selv i søvne hver aften næsten og jeg er rigtig rigtig ked af det. Jeg er blevet mobbet så meget det er helt vildt og jeg har haft verdens laveste selvværd. Jeg går til psykolog men det er kun omkring mine tvangstanker, men jeg har brug for mere hjælp. Jeg har prøvet at fortælle mine forældre at jeg godt vil snakke med dem, men de siger bare at det hele går over osv. Og jeg kan ikke rigtig selv kontakte nogen? Jeg er så ked af det, og jeg har bare så meget lydt til at sulte mig selv fordi at jeg bliver så glad hver gang jeg har gjort det, men er det sundt? Undskyld hvis jeg har skrevet til den forkerte brevkasse, men hvis jeg har det vil i så ikke lige fortælle mig det så jeg kan sende brevet til en anden. Forresten jeg er 176cm høj og vejer 52-53kg hvilket er for meget. Ikke sig alt det her videre til nogen, jeg vil helst være så anonym så muligt Mvh. C

Svar:
Kære C
Du har skrevet til den helt rigtige brevkasse. Du fortæller om mange svære ting, både at du har Ocd, bliver mobbet, har skåret i dig selv og at du har dårligt selvværd og er meget ked af det. Og jeg synes, at det er rigtig flot at du har skrevet hertil. Det er nogle svære ting du skriver om, og det kræver faktisk meget mod at skrive sådan et brev som du lige har skrevet!
Du lyder som en ret klog pige, og jeg kan høre på dit brev at du i virkeligheden selv har mange af svarene på dine spørgsmål. Du fortæller, at du gerne vil have en spiseforstyrrelse så du kan blive tynd. Og samtidig spørger du om det egentlig er sundt? Og nej, det er det ikke. Det er faktisk meget usundt for din krop når du sulter dig. Du er 14 år, og din krop har brug for næring for at du kan udvikle dig. Din hjerne har også brug for næring, for at du kan koncentrere dig og for at du kan følge med i skolen osv. En spiseforstyrrelse er ikke noget man bare får, det er en meget alvorlig sygdom som besætter ens tanker og som det kan tage mange år at komme over igen.
Du fortæller om hvordan du er blevet mobbet og at du har verdens laveste selvværd – det er rigtig flot at du sætter ord på disse ting, og det lyder som om, det er det, der er dine store problemer. Du fortæller at du allerede går til psykolog omkring dine tvangstanker – og jeg synes helt klart at du også skal snakke med psykologen omkring hvordan du har det! Du kunne evt. vise hende/ ham det brev du har skrevet hertil? Som jeg før har sagt, er det et rigtig flot brev, og det beskriver rigtig godt hvordan du har det! Jeg tror det kan være vigtige oplysninger for din psykolog når hun prøver at hjælpe dig, til at få det bedre.
Du skriver også at du allerede har forsøgt at snakke med dine forældre – hvor er det sejt gået! Jeg ved det er svært, men jeg synes faktisk du skal prøve igen! Hvis du synes det er meget svært at sige, kan du også vise dem det brev du har skrevet hertil? Eller du kan sige at du gerne vil snakke med dem om at du også har det dårligt ud over din Ocd? Jeg håber du lige vil give dem en chance mere for at lytte til dig.
Herudover kan du prøve at kontakte LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. De har anonym rådgivning – både på tlf. og chat. På deres hjemmeside kan du også læse andres fortællinger om at have en spiseforstyrrelse og om at skade sig selv.
Jeg håber at du kan bruge mine råd. Hvis du har brug for flere råd må du meget gerne logge dig på vores chatrådgivning eller skrive til os igen.
Mange tanker fra Helle.