jeg er så doven!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey.
Jeg har fået det problem, at jeg til august skal begynde i gymnasiet.
Det er ikke det der er problemet, men jeg er blevet rigtig doven her indenfor det sidste stykke tid og jeg laver ofte ikke mine lektier mere.
Jeg får dog stadig gode karakterer, fordi lærerne ikke som sådan lægger mærke til det. Nogle råd til, hvordan jeg gider mere?

Svar:
Hejsa,
Det kan være svært at give dig et helt konkret svar på, hvordan du
kommer til at gide mere. Først vil jeg slå fast, at det ikke er uhørt,
at teenagere bliver dovne i perioder og finder f.eks. skolen mindre
interessant end så mange andre ting. Dernæst vil jeg sige til dig, at
det er vigtigt, at du igen finder motivationen ved at gå i skole, så du
ikke bare skal have tiden i skolen "slået ihjel". Det er netop nu, at
du har mulighed for at få helt styr på nogle ting i skolen og samtidig
skaber en god grobund for endnu sværere pensum og undervisning, når du
inden længe begynder på gymnasiet.
Det kunne godt lyde lidt som om, at du keder dig lidt i skolen. Måske
mangler du udfordringer? Du kan eventuel prøve at tale med dine lærere
omkring sværhedsgraden af opgaverne, som du får og samtidig prøve at
holde dig selv fast i, at du her i slutningen af din folkeskole-tid
skal give det en skalle og forlade skolen med så flot et resultat som
muligt. Så kan du begynde på gymnasiet med en god basis, og du vil
opleve, at der inden længe bliver stillet nye og anderledes opgaver og
forventninger til dig, som kræver al din opmærksomhed. Det vil uden
tvivl få dig "op på dupperne" igen, og din tid som ''doven teenager'' vil
være fortid.
Blot det, at du selv er opmærksom på ''din dovenskab'', ser jeg som et
positivt tegn på, at du er voksen nok til at kunne se problematikken og
samtidig til at du ønsker at gøre noget ved det.
Når først udfordringerne kommer, så skal din opmærksomhed nok blive
rettet mod skolen og lektierne igen.
Det er også altid en god idé at tale med dine forældre om det, da de
helt sikkert har oplevet noget lignende, dengang de selv var i din
alder og gik i skole.
Held og lykke med det!
Hilsner fra Line