jeg er lost/ved ikke hvad jeg skal gøre
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13 år som har nogle problemer med mig selv og min mor vi skændes hele tiden og når jeg er uvenner med min mor så er min mormor og alle andre også sure på mig og da min mor og far er skilt og min papfar er selvstændig og arbejder meget kan jeg heller ikke snakke med dem jeg ved ikke hvem jeg kan snakke med om mine problemer HVAD SKAL JEG GØRE???

Svar:
Kære Pige,
Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er rigtig godt at du skriver hertil, når du går og føler at du mangler nogen at snakke med om dine problemer! Det viser at du har modet til at komme videre, og finde nogen at snakke med!
Jeg kan godt forstå, at du synes at det er svært, og at du bliver ked af det når dig og din mor hele tiden skændes og bliver uvenner. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din mor mon ikke også er ked af det? Om i måske er kommet lidt ind i en ond cirkel hvor i skændes og bliver sure på hinanden, men måske glemmer at lytte til hinanden?
Jeg synes helt klart at du skal få snakket med din mor. Jeg synes du skal fortælle hende at du er rigtig ked af at i hele tiden skændes – og at du faktisk mangler hende til at snakke med dig om dine problemer. Jeg ved godt at det kan være rigtig svært at sige – i stedet for kan du også vise hende det brev du har skrevet hertil? Det fortæller jo lige præcis at du mangler nogen at snakke med, og det er et rigtig fint brev.
Og jeg kan da også godt forstå, at du synes det er rigtig svært at din mormor og andre også bliver sure på dig når du er uvenner med din mor. Når du nu snakker med din mor, kunne du måske også fortælle hende at du synes det er svært at andre skal blandes ind i jeres private skænderier?
Hvis du mangler andre at snakke med, kunne du så forestille dig at snakke med din far? Ser du ikke ham selvom dine forældre er skilt? Eller du kunne snakke med en  lærer på din skole du har tillid til?
Du er også meget velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning. Her kan du få råd fra en voksen, og du kan fortælle lidt mere om hvordan det er, du har det.
Mange tanker fra Helle.