jeg er kan ikke mere
brevkassespørgsmål af
1
14 år
hej
hele mit liv er noget lort jeg er så tæt på at begå selvmord, jeg vil ikke sige det til nogen fordi jeg skammer mig over det, og alligevel er de ligeglade, jeg har brug for hjælp.

Svar:
Kære dig
Det er rigtig sejt at du har skrevet ind til os. Det er rigtigt vigtigt at man tager den slags tanker og følelser alvorligt, og du har gjort det helt rigtige ved at sige det til os. Det er meget normalt at man skammer sig over at have den slags tanker, fordi det er tanker som mange har rigtig svært ved at forstå. Samtidig er det også tanker som rigtig mange har oplevet at have, i mere eller mindre grad - og det kan både være skræmmende, forvirrende og frustrerende. Det gode er, at du godt selv kan se at du har brug for hjælp, og at også har taget første skridt på vejen (ved at kontakte os). Næste skridt kan enten være at du kommer ind i vores chat, hvor vores rådgiver kan høre mere om din oplevelse, og måske hjælpe dig med at finde ud af hvor du kan finde hjælp og støtte. Hvis du har mod på det, vil jeg også anbefale dig at fortælle om dine tanker og følelser til en voksen i dit liv. Det kan være dine forældre, en lærer eller en anden som du har tillid til. Her vil jeg også nævne at du på livslinjen.dk kan ringe anonymt og snakke med en rådgiver som har hjulpet rigtig mange unge med lige præcis den her slags tanker.
Det er meget vigtigt at man fortæller om sine selvmordstanker, så andre har mulighed for at hjælpe. Jeg håber du vil gøre brug af de forslag jeg har skrevet, og ellers må du meget gerne skrive herind igen. Hvis du gør det, så må du gerne fortælle lidt mere om dine tanker, hvornår de kommer og hvad du føler imens. Det kan også være nemmere at snakke om på chatten, og du er selvfølgelig velkommen der også.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du tager det næste skridt mod at få det bedre.
Kærlig Hilsen
Signe