Jeg er for FedD:
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år der vejer 76 kilo så er nok lidt små fed. og jeg er ikke den eneste der syntes det, for her den anden dag havde jeg glemt min bog og så min dansk lærer som ellers er en sur kælling var lige ved at kalde mig fede, men reddede den ved at sige fjols men kunne let høre hun skulle til at sige fede. nogen fra min klasse kalder mig flæske Henrik og kugle Lars og der er en hel tredje der kalder mig Oval drengen, og er ved at blive sindsyg af det. Jeg gør ik det store for at tabe mig tager nok en Armbøjning eller to om dagen men spiser ellers ik så meget men tager alligevel os lidt på. Selv min far kalder mig nogle gange kød bjerg og ik fordi den idiot ik selv er lidt fed men jeg er heller ik så Social. Hvad skal jeg gøre for at få det til at Stoppe??? D:

Svar:
Kære Du,
Nu kan jeg jo ikke se om du er for fed, men jeg kan høre at du selv synes at du er for tyk og at du gerne vil tabe dig lidt. Jeg kan forstå at du synes det er svært. Det kan være svært nok at være lidt for tyk i forvejen, og når du så også bliver kaldt for de navne bliver det endnu sværere. Og jeg kan godt forstå, at du er ved at blive sindssyg, og gerne vil have det til at stoppe!
Først vil jeg sige, at jeg synes ikke det er ok at din lærer kalder dig hverken for fede eller fjols! Og det synes jeg at hun skal have at vide. Er der evt. en anden lærer som du stoler på, som du kan fortælle at det gør dig ked af det når hende din lærer kalder dig for de ting? Og som du også kan fortælle at der også er nogen fra din klasse der kalder dig for navne? Hvis du har mod på det, kan du også sige det til læreren selv.
Jeg synes også at du skal tage en lille snak med din far. Nu ved jeg jo ikke hvorfor han kalder dig kød bjerg, men jeg kunne forestille mig at det kunne være fordi han er lidt bekymret for dig, og egentlig gerne vil snakke med dig om at du er blevet lidt for tyk - men at han ikke kan finde ud af hvordan han skal sige det til dig? Og så kommer han til at kalde dig kød bjerg i frustration? Kan du snakke med ham, eller din mor, om at det gør dig ked af det når han siger sådan? Det kan også være, at en af dine forældre kan hjælpe dig lidt, måske kunne i sammen lave sund aftensmad eller madpakke engang i mellem?
Du skriver at du tager en armbøjning eller to om dagen, men har du ellers nogen interesser? Fx. fodbold, svømning, at gå ture - eller noget du godt kan lide? Det kunne være du kunne finde en sport eller andet at gå til en gang om ugen? Det kunne både hjælpe dig til at smide et par kilo, samt du kunne møde nogle mennesker og være lidt social med. Det kan også være der er en fra din klasse der går til noget spændende, og at du kunne tage med ham en dag?
Jeg ved at det er rigtig svært at skulle igang med at snakke om de her ting, men jeg håber du vil gøre det, så det kan blive stoppet! Og så synes jeg det er rigtig flot at du har skrevet hertil - og at det er et fint brev som fortæller lige hvordan du har det. Du kan evt. bruge brevet og vise til den lærer du beslutter at snakke med, eller til dine forældre - det kan nogle gange være nemmere end at sige det. Du er også meget velkommen til at logge på vores chatrådgivning og få flere råd fra en voksen.
Mange tanker fra Helle.