Jeg er blevet afhængig

brevkassespørgsmål

Jeg er blevet afhængig

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Jeg har i lang tid skåret i mig selv. i starten var det ikke noget alvorligt men jeg er bange for at jeg ikke helt kan styre det længere. Jeg bliver ved med at finde på grunde til at hade mig selv, så jeg får det bedre når jeg cutter. jeg har ikke fortalt det til nogen. Jeg sammenligner altid mig selv med andre hvilket fører til jeg får det endnu dårligere. For at være ærlig så hader jeg at snakke om mine følelser men det er også meget rart at komme ud med nogle gange. Jeg ved godt at det jeg gør er forkert men, hånden på hjertet, jeg har ikke tænkt mig at stoppe. Jeg tænker tit på hvordan det ville være hvis jeg havde en kæreste. Altså hvordan det ville være at blive elsket og anerkendt. Jeg føler lidt det er det jeg har brug for. jeg ved ikke rigtig hvad mit spørgsmål er men ja...

Svar:

Kære du

Det er så sejt af dig, at skrive herind om dine følelser og fortælle, at du cutter. Selvom du hader at fortælle om dine følelser, så har du helt ret i, at det kan være rigtig godt at få sat nogle ord på følelserne engang i mellem. Du skriver, at du ikke længere kan styre at cutte i dig selv, og at du hele tiden finder på nye grunde til at hade dig selv, så du kan cutte. Du skriver også, at du ikke vil stoppe med det. Det må være nogle svære tanker at gå rundt med alene og nogle som gør at man bare får det mere og mere dårligt. Det fortjener du bestemt ikke og jeg håber at mit svar kan give dig lidt ideer til hvad du kan gøre for at få det bedre.

De fleste der begynder at skade sig selv gør det fordi de har ondt indeni og går rundt og har det svært. Man kan have så mange ubehagelige og grimme tanker om sig selv, at man nærmest føler, at det fylder alt inde i en. Jeg tænker at du i starten måske har følt, at smerten ved at cutte fjernede alle de andre ubehagelige tanker og følelser du har. Men som du selv skriver, så bliver man i længden afhængig af det, og måske får man ikke ligeså meget ud af det længere, som i starten. Så fra at det fjernede det der gjorde ondt i noget tid, så bliver du nu måske nødt til at gøre det hele tiden, fordi det ikke kan fjerne det der er svært. Det kan godt være svært at overskue at skulle stoppe med at cutte, fordi du måske føler at det lige nu er det eneste der kan hjælpe dig. Det får mig til at tænke på at du måske har brug for nogen der kan hjælpe dig når du får det svært og får lyst til at cutte.

En god ide er at tænke på en voksen som du har tillid til og som du kan snakke helt ærligt med om dine følelser, så du ikke skal bære rundt på alt det svære alene. Nogle gange kan man godt tænke at der ikke er nogen at snakke med, at de ikke ville forstå det eller at det ville være svært at fortælle om. Men de fleste voksne ville blive rigtig glade for at du fortalte det til dem, så de kunne hjælpe dig med det. Hvis du ikke har lyst til at fortælle en voksen om det, kan det være en ide at skrive et brev til en voksen, som du er tryg ved. Du kan skrive dine følelser ned i brevet og aflevere det. Har du til en start mere lyst til at snakke med nogle voksne, hvor du er anonym, kan du skrive til LMS (Landforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade). Her sidder nogle dygtige rådgivere, der ved en masse om det at skade sig selv, og hvordan du oplever det. Du finder et link til deres rådgivningschat lige HER.

Mange unge piger der gerne vil stoppe med at cutte men har svært ved det, tegner en sommerfugl på det sted, de cutter. Nogle gange kan man skrive navnet på en person man elsker under sommerfuglen. Det gælder om at holde live i sommerfuglen så lang tid som muligt - man må ikke cutte i den, for så dør sommerfuglen. Det kan du måske prøve? Du kan læse lidt om en anden pige på Cyberhus som har fortalt om det HER. Du kan også selv lave en liste, hvor du skriver dine følelser ned på, skrive nogle digte eller historier eller tegne en tegning, hvor du får dine følelser ud af kroppen.

Til sidst vil jeg sige at jeg synes det lyder som en rigtig god ide, at gå ud og lede efter en sød person, som du kan blive kærester med. Alle mennesker vil gerne føle sig elsket og anerkendt. Jeg kan derfor godt forstå, at du godt kunne tænke dig en kæreste, hvor I kan elske hinanden. En kæreste kommer ikke altid ind i ens liv af sig selv - det er én man skal ud og lede efter. Det kan være en god måde at komme videre på for dig.

Jeg håber, at du kan finde modet til at stoppe med at cutte og måske engang prøve det med sommerfuglen. Jeg er sikker på, at du får det meget bedre, hvis du får fortalt andre om, hvordan du har det og får dine følelser vist på en anden måde.

Jeg ønsker dig held og lykke med at finde en sød kæreste.

Håber at du kan bruge mit svar.
God dag.
Venlig hilsen Mette