Jeg bliver slået og trives ikke mere derhjemme

brevkassespørgsmål

Jeg bliver slået og trives ikke mere derhjemme

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Brevkasse, jeg er en pige på 15 der oplever vold. Jeg blev straffet med vold over den mindste ting, som f.eks kunne være at jeg havde snakke i timen, glemt en nøgle, taske og den slags.. så kom jeg hjem og blev rykket i øret, lussing, sparket, slået, eller aller værst af alt - smidt, skubbet og bare slået rundt uden at kunne nå og rejse sig op og prøve at gøre modstand. Jeg begyndte og rive og klippe siderne ud, men den gik ikke ret længe fordi lærerene senere krævede en underskrift.. En dag skulle min lærer igen skrive i min bog, en dag efter jeg var blevet straffet for at snakke i timen. Og igen skulle hun skrive at jeg havde snakket i timen, men så begyndte jeg og græde og bede hende om at lade være. Jeg kunne ikke holde det ud mere, og jeg fortalte hende det hele. Det endte så med at mine forældre skulle snakke med inspektøren.. og lige siden dengang gør han mindre vold, dog kan han finde på og sige:\\"Jeg melder i det mindste ikke min far, så han kunne være i fængsel!\\" Min far er nu begyndt igen.. Han er fuldstændig sindssyg og jeg er sikker på han har en skrue løs et sted! Min far begyndte for knap 3 uger siden og opføre sig dybsindet latterlig overfor min mor. Han kaldte hende for selvoptaget og egoistisk, doven - hvilket bare slet ikke passer til hende.. Min mor gør alt for os, og har endda et fuldtidsarbejde.. Min mor gad ikke finde sig i det mere, da han begynder på den slags lige så snart bladende falder af træerne.. Det fortsatte i to uger at min far hvor så dum og egoistisk og lave en portion mad for sig selv også spise maden for sig selv, ikke snakke med min mor, sidde foran computeren hele dagen og den slags.. De gik så heldigvis over efter omkring to uger. I lørdags begyndte min far igen.. han var ophidset - bare sådan lige pludselig. Han råbte af mine brødre (på 18 og 21 der bor hjemme) Han råbte og skældte ud og sagde de skulle rydde deres værelse op. Min storebror på 18 sagde at han overreagerede og at han skulle falde til ro, men så gav min far ham en ordenlig endefuld og slo ham i hovedet.. Min storebror accepterede det ikke og pakkede alle hans ting og tog hjem til en ven. han nægter og komme hjem og min mor prøver at gøre alt for os.. Min storebror på 21 overvejer nu også at flytte hjemmefra, han tør ikke blive hjemme mere. Jeg vil hellere ikke være her mere.. Det er jo hjemme man skal føle sig tryg, men jeg ved slet ikke hvilket humør han er i hver gang jeg tager hjem fra skole.. Jeg er bange.. Jeg holder jo af ham når han er sød og rar, men hvis det er sådan han opfører sig, vil jeg ikke være her, og han ikke den far jeg ønsker mig hvis han skal være sådan! Jeg har snakket med nogle veninder om det og min bedsteveninde har sagt at jeg bare kan tage hjem til hende hvis der sker noget, hvilket er super rart. Hvad skal jeg gøre? Jeg er virkelig ved at gå ned over det og jeg er bange for jeg er ved at blive psygisk syg.. jeg opfører mig ikke mere som jeg plejer.. jeg kan mærke der er noget galt ved mig. Jeg kan græde når jeg skal være glad, og jeg bliver ked af det hvis nogen råber eller skælder mig ud.. om så det er en fra min klasse.. Mit forhold med min klasse er heller ikke fantastisk, da mange af dem kalder mig for nogle dumme ting.. jeg føler mig holdt udenfor.. Der er flere gange på en skole dag hvor jeg har lyst til at sige \\"Fuck jer alle sammen.\\" Jeg kan se mine karakter daler.. Jeg er så ked af det.. Hjælp bedes hurtigst muligt.. jeg ved ikke hvad jeg skal stille op :C
Nu igår aftes(Mandag) besluttede min brødre sig for at flytte..
Jeg er bange og jeg har sagt til min mor at jeg er bange..det trøstede mig da hun sagde at jeg ikke skulle være det,for hun ville beskytte mig.. :)
Alligevel kan hun jo ikke det når hun har et fuldtids arbejde..
Hvad skal jeg gøre?

Svar:

false

18 pt

false

Kære du.

Du beskriver en meget voldsom historie om din dagligdag og dit liv og når jeg læser dette, kan godt forstå at du føler dig fortabt og ikke længere ved, hvad du skal gøre. Jeg synes det er rigtig stærkt og modigt af dig, at du har valgt at skrive her til for at fortælle om det og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig videre med, hvad du kan gøre for at få det bedre og komme væk fra et voldeligt hjem.

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det du oplever på ingen måde er okay. I Danmark er vold mod børn (og voksne) ulovligt og derfor er alt det som du beskriver at din far har gjort ved dig, meget forkert fra hans side. Det er det, fordi det er utrolig hårdt at blive udsat for sådanne ting og man risikerer, at få det rigtig dårligt psykisk og det er også sådan jeg læser, at du har det. Jeg tænker, at det at du føler dig udenfor i din klasse slet ikke er så underligt, når du oplever så svære ting der hjemme - for hvordan skulle du dog kunne glemme alt det når du er i skolen. Som du også selv skriver skal man kunne føle sig tryg og sikker i sit hjem, for vi har alle sammen brug for at have et sted, hvor vi har det godt og kan være os selv.  Jeg tror du har ret i, at din far har det rigtig svært og at det er derfor han bruger vold mod dig og din familie, men der findes ingen gode grunde til at være voldelig. Jeg kan godt forstå at du stadig holder af din far når han har en god periode, men det er vigtigt at du får noget hjælp med det samme.

Jeg synes det er rigtig godt gået af dig, at du valgte at fortælle din lærer, om alt det der skete der hjemme. Jeg undrer mig dog lidt over den måde, som din skole har reageret på, for selvom det hjalp en smule med den samtale I fik, skal I have meget mere hjælp. Jeg tænker at det må gøre rigtig ondt på dig, når din far siger højt, hvordan han synes du har ”meldt” ham, men hvis du kan, skal du tænke på at dette slet ikke er fair at sige, for du var i din fulde ret til at bede om hjælp. Du bliver nødt til at beskytte dig selv nu, for ud fra det du skriver tænker jeg, at det desværre er op til dig selv at skaffe den hjælp. Jeg synes at du skal fortælle en af dine lærere om det igen og måske endda vise dem dette brev og mit svar til dig, så de kan se hvor svært du har det. De er forpligtet til at hjælpe dig mere end ved ”bare” at holde en samtale med dine forældre, men jeg tænker at de måske ikke har vidst hvor slemt det var sidste gang? Ellers kan du også få en tid hos din læge og fortælle ham eller hende om det som du oplever. Der er heldigvis mange gode muligheder for at få hjælp, men jeg kan godt forstå at det har været svært at finde ud af, hvor man får det henne. Din skole eller din læge vil kunne hjælpe dig med at snakke med nogle om, hvordan du enten kan komme væk hjemmefra, eller hvordan din familie kan få noget hjælp, så du ikke længere skal udsættes for vold.

Jeg tænker også, at det vil være rigtig godt for dig at komme til at snakke med en psykolog. Når man har oplevet sådan nogle svære ting, har man brug for en at snakke med og en som kan hjælpe med til, at man får arbejdet med alle de svære tanker og følelser. Du reagerer helt naturligt på nogle meget svære oplevelser i dit liv, men for at disse tanker ikke skal udvikle sig til at blive endnu sværere at leve med, er det vigtigt at få noget hjælp.

Jeg håber du har fået mod på at snakke med en voksen om det som du oplever, så du kan få den hjælp som du fortjener. Jeg vil også anbefale dig, at kigge forbi vores chatrådgivningen, eller ringe til børnetelefonen, hvis du har brug for at snakke med en voksen du ikke kender. Deres telefonnummer er 116 111 og du kan læse mere om den på www.bornetelefonen.dk.

Hilsen Katrine