Jeg bliver kaldet tyk
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Der er en masse drenge fra min årgang og årgang over. De siger at jeg er tyk og at jeg har så fede ben at jeg ikke engang kan sparke til en bold. Jeg bliver kald fede, tykke og ko stort set hver dag. (jeg spiller fodbold) Og når jeg spiller fodbold Og jeg giver et lille skulder skub, bliver der bar altid sagt et eller andet med flydt dig fede ko, dit tykke dyr eller grimme svin. Jeg har snakket med min mor, hun siger at jeg ikke er tyk og jeg er som jeg skal være. Det er bare svært at tro på når alle andre siger at jeg tyk. Hvad skal gøre for at de stopper, eller at jeg måske ikke bliver så ked af det?

Svar:
Kære du
Det lyder rigtig uretfærdigt at de taler sådan til dig, og jeg kan også godt forstå du bliver ked af det, når de siger sådan noget.
Hvor er det godt at du har snakket med din mor om det, og jeg synes du skal blive ved med at snakke med hende om det, og bruge hende, når du er ked af det.. Og jeg synes også du skal lytte til hende, når hun siger du ikke er tyk og er som du skal være. At de drenge siger de grimme ting er ikke fordi det er sandheden, men måske nærmere fordi de selv føler sig usikre, og derfor har brug for at være efter andre..Jeg kommer også til at tænke på at det kan være svært for dem at der faktisk er en pige, der er god til fodbold og tør give dem et skulderskub, og så reagerer de på det med at kalde dig grimme ting.
Du spørger hvad du skal gøre for at de stopper med at være sådan efter dig, eller så du ikke bliver så ked af det.. Det får mig til at tænke på to ting;
1. Jeg synes du skal involvere en lærer du har det godt med, fortæl hvordan de er efter dig, og bed ham/ hende om at hjælpe dig. Det er nemlig meget vigtigt at lærerne er opmærksomme på at de ikke taler pænt til dig, så de kan hjælpe dig med at få dem til at stoppe.
2. Det er helt naturligt at man bliver ked af det, når folk taler sådan til en, og det er vigtigt at du får talt med nogen om det, når du er ked af det – fx med din mor. Men hvis du kan, så prøv at lade være med at vise de drenge hvor meget det gør dig ked af.. tit gør det det nemlig bare sjovere for dem at drille folk, hvis de ser at dem de driller bliver kede af det eller sure. Det er ikke ligeså sjovt, hvis dem man driller virker ligeglade, og hvis de oplever at du er ligeglad med deres grimme ord, vil de forhåbentlig med tiden stoppe.. Og så kan du fortælle dine følelser til din mor, en lærer eller en veninde bagefter, så du får snakket om det..
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og vil tale med din lærer og mor om det hele.. og så håber jeg rigtig meget med tiden at de drenge vil holde op med at være efter dig og kalde dig grimme ting. Du fortjener at blive talt til ordentlig til..
Mange tanker fra Heidi