Jeg bekymre mig for meget..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Heej
Jeg er en pige på 14 år, som egentlig er rigtig, rigtig glad for mit liv. Jeg har bare et problem. Det er at jeg tænker alt, alt, alt for meget over tingene.
Det hjælper ikke at jeg siger til mig selv at jeg skal tage mig lidt sammen, for det er som om mit hoved ikke vil lytte til hvad jeg siger!
Nogen gange får jeg ondt i hovedet af det.
Mine forældre siger at jeg er en rigtig fornuftig pige. Og jeg går ikke og laver alle mulige ting, som er trælse.
Jeg snakker tit med mine forældre om det, og nogen gange hjælper det at snakke med dem om det.
Nogen gange hjælper det, og så får jeg det meget meget bedre. Andre gange går det væk i et par timer eller dage, men så kan det kommer tilbage igen.
Kan du give mig nogen gode råd til, hvordan jeg kan forbedre det?
Det er virkelig hårdt at skal gå og bekymre mig og tænke over tingene hele tiden.
Knus mig.

Svar:
Hej Mig
Vi mennesker er alle forskellige, og nogle menneske bekymrer sig mere end andre. Det at kunne bekymre sig er til dels en god evne da det viser, at du er en pige, som er interesseret og engageret i de ting som foregår omkring dig. Men hvis du får hovedpine af at tænke over tingene, så er det for meget.
Det er en rigtig godt, at du snakker med dine forældre. Det skal du endelig blive ved med at gøre. Du fortæller, at det nogle gange hjælper at snakke med dine forældre om det, men at det hele kan komme igen efter et par dage.
Jeg tænker, at det måske kan være en god idé for dig, hvis du laver en liste over alle de ting, som du bekymrer dig om. Lad os kalde den din ’bekymringsliste’. Når du har lavet listen, kan du måske sætte dig ned sammen med dine forældre og snakke om den. I skal så enten strege de ting ud som du ikke behøver at bekymre dig om. Eller skrive ud for de enkelte ting, hvem det er, som skal bekymre sig om det. Fx at det er lærerens opgave at tjekke om alle får lavet sine lektier, det er mor/fars opgave at finde ud af, hvad I skal spise til aftensmad. Og i forhold til den globale opvarmning, kan du tænke over, hvad du selv gør, men det er politikerne og eksperternes ansvar at finde ud af hvad samfundet kan gøre for at stoppe den.
Når I har været hele listen igennem, skal du lave en kortere liste til dig selv. Lad os kalde den din ’må liste’. Her skal stå de ting som det er okay for dig at bekymre dig om. Denne liste skal du kigge på, når du begynder at tænke for meget. Hvis emnet ikke er på ’må listen’, er det ikke noget du skal bekymre dig om, for det er der andre der gør. Det kan være en metode til at lære at stoppe dine tanker, når du bekymrer dig for meget.
Du skal altså finde ’må listen’ frem, når du kan mærke at du begynder at tænke for meget. I starten har du nok brug for at kigge ofte på listen. Jo længere tid der går, jo bedre kan du måske huske listen, og det kan være nok blot at tænke på den. Dvs. når du oplever, at du kommer til at bekymre dig, så skal du tænke liste igennem inde i hovedet og undersøge, om det er noget som du må tænke på.
Du kan med tiden få brug for at udvide din liste. Når du oplever, at du begynder at bekymre dig om nye emner, skal du skrive det på din bekymringsliste og finde ud af, om det skal på din ’må liste’ eller om det er noget som andre tager sig af. Jeg tror, at det vil være en rigtig god idé, hvis du får hjælp at dine forældre til at vurdere om det er noget du skal have på din ’må liste’.
En anden ting, der også kan være godt, er at prøve at lave noget som gør dig glad. Specielt hvis du en dag kan mærke, at du tænker rigtig meget, kan det være en god idé at beskæftige dig selv, så du ikke sidder alene med dine tanker. Måske lave en aftale med dine veninder eller dyrk en sport eller interesse som gør dig glad. Det kan måske være med til at aflede dine tanker.
Hvis du ikke føler, at disse råd er noget for dig, eller du har brug for at snakke om det, er du altid velkommen til at logge på Cyberhus Chatrådgivning. Her kan du chatte anonymt med en rådgiver. Chatten har åbent mandag – torsdag kl. 15 -19.
Kærlig hilsen
Marianne