Jalousi når det er ens bror
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse
Jeg har en storebror på 23 år og vi har altid haft et fantastisk forhold. Men vi lavede også nogle ting vi ikke burde da jeg var mindre men det stoppede da han flyttede hjemmefra da jeg var 12 og så har vi gjort noget af den slags eller snakket om det siden.
Ved godt det var forkert men fortryder det ikke. Er bare bange for det har forvirret mit forhold til ham, der har egentlig ikke været nogen problemer men nu er han pludselig blevet kærester med min bedste veninde og det synes jeg er vildt underligt, føler mig mega jaloux.
Er det mig der er mærkelig man bør jo ikke være jaloux over ens bror for kæreste på? Kan det være pga de ting jeg har lavet med ham. Jeg har ikke været sammen med andre efter ham, men har heller ikke rigtig haft lyst. Men ville det hjælpe?
Sorry jeg er så forvirret

Svar:
Kære dig,
For det første, så skal du slet ikke undskylde at du er forvirret. Det er helt ok! Og jeg kan faktisk godt forstå at du er lidt forvirret.
Du skriver ikke, hvad der er sket imellem jer, men jeg kan næsten regne ud at det har været intimt på en måde, som helst ikke skal foregå mellem en bror og en søster. I kan ikke ændre, hvad der er sket og du fortæller også at i egentlig har haft det fint og ikke snakket om det siden. Jeg tænker dog at det kan komme til at påvirke dig i en eller anden grad alligevel. Om det er grunden til at du føler jalousi nu, hvor han er blevet kæreste med din veninde, det kan sagtens være. Det kan dog også være en helt almindelig følelse af at det er din bror, en du har tæt på, og så kommer din bedste veninde pludselig ind i billedet og kommer også tæt på ham. I søskende forhold kan man sagtens føle at kæresten kommer til at stjæle ens bror/søster. Så det er ikke unaturligt. Det er måske også lidt sværere fordi det er din bedste veninde han er sammen med. Du kan prøve at mærke efter om det ville føles anderledes, hvis han var kærester med en du slet ikke kendte.
I forhold til om du skal være sammen med en anden før følelsen af jalousi forsvinder, så synes jeg ikke det er noget du skal opsøge blot af det grund. Men jeg synes du skal være opmærksom på dit forhold til fyre. Det skulle helst ikke blive sådan at du ikke har lyst til at møde andre fyre pga. dit bånd til din bror. Han er din bror, ikke en kæreste. Er det noget som kommer til at påvirke dig, så skal du tage det alvorligt. Det som er sket mellem jer, er ikke naturligt mellem bror og søster, og selvom du ikke fortryder, så kan du risikere det sætter dybere spor i dig. Så vær opmærksom.
Alt det bedste til dig.
Kærlig hilsen
Charlotte