Jalousi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :)
jeg er nyligt blevet konfirmeret og har derfor været på blå mandag. Det har altid været en stor drøm for mig, at blive model. Da vi så var i Århus, på blå mandag. Blev min bedste veninde gennem mange år, scoutet af to af Danmarks største modelburaeuer. Jeg var selvfølgeig helt vildt glad på hendes vegne, og støttede hende. Men inderst inde havde jeg bare lyst til at tude. Lige siden det, har jeg ikke kunne tænke på andet end hvor misundelig jeg er. Jeg tænker på det konstant, og kan slet ikke overskue at være så jaloux..
men jeg vil virkelig heller ikke have at min jalousi, skal ødelægge noget af vores forhold. Men hver gang hun taler om det, for jeg ondt i maven af jalousi.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det må have været rigtig svært at opleve, at din bedste veninde blev opdaget, og at det har været din store drøm i mange år. Det er helt forståeligt, at du bliver jaloux! Men det er aldrig rart at gå rundt og være jaloux, og særligt ikke på en, man holder så meget af, så det er kun rigtig godt, at du vil prøve at finde ud af, hvad du kan gøre for at komme af med jalousien.
Som jeg forstår dit dilemma, så er du jalox på din veninde over, at hun blev opdaget, men vil samtidig ikke have, at det skal ødelægge jeres venskab. Jeg synes, at du lyder som en god veninde, der tænker på dit venskab med hende, og ikke vil have at det ødelægges af det her. Når man oplever at være jaloux, så kan det være ret svært at se ud over de tanker og følelser man har, og det kan føles som om, at de fylder alt. Så jeg tænker, at det er flot at du tænker over, hvordan det påvirker jeres venskab, at du er misundelig over den her mulighed, som hun har fået, fordi du ikke vil miste hende som din veninde. Og det må du lige huske at rose dig selv for, at du tænker på hende og jeres venskab, for det kan nemlig være svært at gøre i sådan en situation.
Noget som jeg tænker, at du kan prøve at gøre, det er at reflektere lidt over, hvad jalousien bunder i: Er det fx at HUN fik muligheden, eller at du ikke fik muligheden? Der er nemlig forskel på, om det handler om, hende og hvorfor det nu var hende der fik chancen, og at du lidt bebrejder hende for det, fremfor hvis dine tanker handler om dig selv og at du gerne vil have muligheden. Hvis det er den sidste, så handler det egentlig ikke så meget om din veninde, og så kan det være lettere at komme igennem det her uden at det kommer til at påvirke jeres venskab. Når man er jaloux, så er ens tanker ofte meget påvirket af ens følelser og behov, de er faktisk ikke så rationelle. Så en måde at prøve at arbejde med ikke at være jaloux kan være at tænke rationelt om situationen. Fx. modelbureau søger ofte en specifik type. Det handler ikke så meget om, hvorvidt du ikke er pæn eller kan være model, men måske mere at du ikke lige var deres type. Men derfor kan det godt være, at du vil passe bedre ind ved et andet bureau. Så hvis du kan prøve at tænke logisk om situationen, så kan det være at det kan hjælpe dig med at komme væk fra de her tanker du har.
En anden ting du kan prøve at gøre er at erkende, at du har det rigtig svært med det, og faktisk sige det til din veninde. Jeg ved godt, at det kan være svært at gøre, men måske det kan hjælpe jeres venskab og undgå at det ødelægger jeres venskab på længere sigt. Du kan fx sige til din veninde det som du har skrevet ind her: at du er rigtig glad på hendes vegne, men at du ville ønske at det også skete for dig, fordi det er din store drøm. Det er helt i orden at have det sådan, og det kan måske hjælpe at få sagt det højt til din veninde? Det kan også være, at du kan prøve at sige det til en anden person inden du snakker med din veninde, så du ligesom har prøvet at sige det. Måske du kan snakke med dine forældre, søskende eller en anden veninde? I hvert fald tror jeg at det vil være godt for dig, hvis du prøver at tale med din veninde om, hvordan du har det med det hele, så du ikke skal gå med de her tanker selv.
En anden ting jeg kommer til at tænke på i dit brev er, hvis det er din store drøm at blive model, hvorfor så ikke forfølge den? Måske det vil kunne hjælpe med at overkomme jalousien, hvis du undersøger, hvad der skal til for at blive model, ringe til modelbureauer og undersøge forskellige ting på nettet i forhold til hvad man kan gøre for at komme i kontakt med modelburauer. Måske det rent faktisk er en mulighed for dig? Og måske det vil kunne fjerne dine tanker væk fra din venindes mulighed til, om det kunne blive en mulighed for dig.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og at du finder ud af det med din veninde, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen, enten herinde eller i chatten
Mange hilsner
Pernille