Intet er sjovt mere...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at skrive om mit problem men nu håber jeg i kan hjælpe mig. Jeg er en dreng der går i 9. Klasse og jeg har det sidste halve år været lidt trist til mode. Jeg har det som om jeg ikke rigtig har succes med noget for eksempel venner, skole, fritidsinteresser osv. For det første har jeg det som om jeg ikke rigtig er god til noget for det andet har jeg det som om at intet er sjovt mere. Mine såkaldte "venner" kontakter aldrig mig. Det er altid mig der kontakter dem og spørg om de vil mødes og hænge ud osv. Nogle gange har jeg bare lyst til at give op på mine fritidsinterresser og bare drikke mig fuld. Når jeg er fuld virker tingene sjove igen og jeg glemmer mine bekymringer. Jeg griner næsten aldrig mere og hver gang jeg prøver noget udfordrende bliver jeg frustreret efter 5 minutter. Kan alt dette have noget med puberteten at gøre eller har jeg måske en depression. Jeg tror også jeg har sen pubertet. Det er først nu at tingene rigtig er gået igang. Min stemme er først så småt begyndt at gå i overgang selvom næsten alle mine klassekammeraters stemmer gik i overgang da de var 13 år. Det gør mig også trist at alle mine venner er meget længere fremme i puberteten end jeg er. Jeg håber i kan hjælpe mig. Mvh mig

Svar:
Hejsa
Det lyder som om, du er i en svær periode i dit liv lige nu, og det er rigtig flot, at du skriver herind og fortæller os om det. Jeg vil prøve at give dig nogle tanker med på vejen omkring det, du skriver.
Det er ret normalt, at man nogle gange kan få det sådan, at der ikke rigtig er noget i sit liv, som kører på skinner. Især i din alder stopper man nogle gange op og tænker over, hvordan man gerne ville have at tingene var. Man kan få følelsen af, som du også skriver, at man ikke har succes og ikke er god til noget. Så kan man komme til at sammenligne sig med andre, og det kan nogle gange gøre én trist og tænksom. Så det er ikke spor mærkeligt, at du har de tanker, som du har, omkring dine venner, skolen osv. Ind imellem kan man bare få nedtur over det hele.
Det er meget normalt, at ens humør går op og ned, og at nogle perioder er mere muntre end andre. Man skal lede længe efter nogen, som ikke har haft op og nedture i massevis. For nogle fylder det mere end andre - det afhænger af, hvilken personlighed, man har. Nogle er mere tænksomme end andre, og det er helt naturligt. Men for de tænksomme, kan tankerne godt komme til at fylde ret meget og være uoverskueligt. Du skriver, at du får lyst til at drikke dig fuld og glemme det hele. Sådan er der mange, der har det. Når man er fuld, kan tankerne og følelserne komme på afstand og man kan føle, at alt ser lysere ud. Men sådan er er desværre ikke på længere sigt. Problemerne vil stadig være der, når man bliver ædru igen. Hvis man drikker for at glemme problemerne, er der chance for, at man får svært ved at stoppe igen, fordi det føles for rart at kunne "glemme" virkeligheden. Det er en måde, hvor mange forsøger at "medicinere sig selv", ved at dulme følelserne. Men det er ikke en god måde at håndtere problemerne på. En bedre måde at gøre det på, er at opsøge hjælp - om det så er én at snakke med eller en hobby, som gør dig glad, så vil det være bedre løsninger på lang sigt.
Du skriver, at du føler dig bagud i puberteten, i forhold til dine venner. Det er meget naturligt, at man kan få de tanker, og at det kan gøre en trist. Det er sådan, at kroppen udvikler sig i forskelligt tempo. Det at din stemme først er gået i overgang nu er faktisk ikke så unormalt, selvom dem du er sammen med, har oplevet det tidligere. Så selvom du føler dig bagud nu, så skal det hele nok komme. Det er bare rigtig forskelligt fra person til person, og det siger ikke noget om, om de andre er bedre end dig. Det siger kun noget om, at din krop udvikler sig i et andet tempo - ikke et forkert tempo, bare et andet.
I forhold til dine venner, så skriver du, at det altid er dig, der tager kontakt til dem. Du kan overveje, om det er tid til at tage en snak med dem og spørge, hvorfor det egentlig aldrig er dem, som spørger. Det kan være, de slet ikke har tænkt over det. I venskaber kan man hurtigt få forskellige mønstre, og de har måske vænnet sig til, at det plejer at være dig, der spørger. Det er slet ikke altid, at det sker bevidst, men ved at tage en snak om det, kan du gøre dem opmærksom på, at det kunne være rart at de tog mere initiativ.
Det kan være rigtig hårdt at gå og have de tanker, som du har. Jeg kan anbefale dig at du finder en at dele dine tanker med. Når man sidder med det hele selv, så kan det være rigtig svært at se gode ting og positive sider af sin hverdag og sin personlige succes. Ofte kan andre bedre se det, og derfor kan det være befriende at fortælle og få respons på det, man siger. Mange oplever det som en byrde, der letter fra skuldrene. Måske har du en god ven eller kæreste, familiemedlem eller lærer, som du kan hive fat i. Generelt er det også en god ide at have ting i sin hverdag, som man glæder sig til. Det er altid en god ide, men særligt, når man føler sig trist. Det kan nemlig gøre hver dag en smule bedre. Det kan f.eks. være en lækker madpakke eller noget god musik at vågne til. Det kan også være, du skal lave noget sammen med vennerne eller udfolde kreative eller aktive talenter. Du kan evt starte med at have én god ting at glæde sig til hver dag, og så kan du altid tilføje flere og flere. Motion er også en god ting at have med i sin hverdag. Det gør bare noget rigtig godt for humøret, at man er fysisk aktiv. Mærk efter, hvad du synes, kunne være sjovt og fedt at lave.
Hvis du oplever, at tristheden varer ved i længere tid og ikke holder op, så kan det muligvis være et tegn på depression. Så vil jeg anbefale, at du taget et smut forbi din læge. Her kan du få rigtig god hjælp og vejledning til, hvad du kan gøre.
Jeg håber, du har fået lidt inspiration med herfra. Du er altid meget velkommen til at sende flere spørgsmål til os, og der sidder voksne klar i vores 1-1chat mandag-torsdag.
Mai