Ingen venner på gymnasiet

brevkassespørgsmål

Ingen venner på gymnasiet

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Jeg er næsten færidg med 1.g på gymnaiset og jeg ved ikke om jeg har lyst til at fortsætte eller droppe ud. Da jeg har ikke rigtigt har nogle venner i min klasse. Hele året er jeg ikke blevet inviteret med til nogle fester eller været social sammen med dem i fritiden. Jeg har venner udover skolen, men de har bare fundet nye venner, hvor de så ikke har tid til mig så meget længere. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet at snakke med forskellig fra klassen, dog uden hjælp.. Jeg har det bare så dårligt indeni. Kan slet ikke beskrive den følelse jeg har inde i mig selv. Er bare så ked ad det over, det går så dårligt socialt for mig..

Svar:

Kære dig

Jeg kan forstå på dit brev at du snart er færdig med 1.g på gymnasiet, men at du oplever en følelse af at være meget alene og har svært ved at finde ud af hvordan du skal få kontakt til dem i din klasse. Det lyder som om at det fylder rigtig meget for dig, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.

Du skriver at du har svært ved at beskrive den følelse du har indeni. For mig lyder det som om at du oplever følelser af ensomhed lige nu. Ensomhed er en utrolig ubehagelig følelse, og det kan føles som om at man overhovedet ikke passer ind nogen steder og at uanset hvad man gør, så er der intet der virker. Jeg synes du skal vide at ensomhed er noget som de fleste vil opleve i løbet af deres liv. For nogen er det en følelse som dukker op når de er alene og som forsvinder igen når de er sammen med andre. For andre er det en følelse som er til stede uanset om de er sammen med andre eller ej. Det er også en følelse som kan få dig til at tænke dårlige ting om dig selv, og som kan gøre dig rigtig ked af det - nogle gange uden at du helt ved hvorfor.

Ensomhed kan endda give en oplevelse af at tingene aldrig kommer til at ændre sig. Jeg synes du skal vide at der altid er noget du kan gøre, og at ensomheden kan blive mindre - og måske endda forsvinde helt. Du skriver at du allerede har prøvet at snakke med forskellige fra din klasse, uden held. Du skriver ikke hvad du har prøvet at snakke med dem om, så her er nogle råd til hvad du kan prøve:

1. Foreslå en aktivitet - det er rigtig svært at starte en samtale med andre - særligt hvis man, som dig, føler at det aldrig rigtig virker. Derfor er det en god idé at foreslå en aktivitet til andre. Du kan for eksempel vælge en klassekammerat som du synes godt om, og spørge om han/hun har lyst til at drikke en øl sammen til fredagscafé, gå en tur i biografen eller måske bare læse lektier sammen en dag. På den måde så kan I være fælles om en aktivitet, og det kan I så snakke om bagefter.

2. Tilbyd dig selv - du kan også prøve at melde dig til ting som de andre er med i - det kan være elevrådet, festudvalget eller en anden form for fællesskab som er på dit gymnasie. Det kan også være at du forslår at I skal tage en fælles klassetur et eller andet sted hen, og så medbringer du kolde øl eller sodavand.

3. Vær tilstede - sørg for at være der hvor de andre er. Hvis de sidder sammen nede i kantinen, så sæt dig sammen med dem. Hvis de undrer sig, så prøv at rose dem - sig at du synes de er vildt interessante og du gerne vil lære dem bedre at kende. Når man roser andre mennesker, så vil de automatisk synes bedre om en, og når de begynder at synes godt om dig, så vil de også tage dig med ind i fællesskabet.

Jeg ved godt at de tre råd kan virke meget skræmmende, og betyder at du skal gøre endnu et forsøg på noget som du måske ikke mener vil virke. Tanker og følelser kan være virkelig ubehagelige og kan på mange måder komme til at stå i vejen for det vi egentlig gerne vil. Så det er klart at når jeg anbefaler dig at gøre noget andet end det dine tanker og følelser siger, så vil du opleve at blive skræmt, ked af det eller vred. Prøv at se om du kan acceptere at de tanker og følelser dukker op, og prøv at se om du kan handle ud fra det der er vigtigt for dig - nemlig at være en del af fællesskabet. Og selvom det virker umuligt, så bliv ved med at prøve. Jeg ved at der er mange andre unge som dig, som har oplevet at starten på gymnasiet har været svært, og det har være vanskeligt at finde ud af hvordan man bliver en del af fællesskabet, og jeg ved også at det ikke er for evigt. Også selvom det måske føles sådan.

Her til sidst vil jeg også gerne anbefale dig at besøge vores gruppechat her på cyberhus. Gruppechatten er et sted hvor unge kan dele deres oplevelser, tanker og følelser med hinanden, og jeg er helt sikker på at der er andre unge som står i samme situation som dig. Måske har de bedre råd end jeg har, eller måske vil det hjælpe dig at føle at du ikke er alene.

Jeg håber du kan bruge mit svar!

Kærlig Hilsen

Signe