Ingen forstår mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) Jeg er en pige på 14 Jeg har det rigtig sværet fortiden eller det har jeg haft længe jeg blev mobbet fra 0 til 2 klasse og siden da har jeg ikke haft det særlig nemt.. Jeg har det svært med min mor og far de forstår mig slet slet ikke jeg har konsentrasions problemer og mange jeg omgåes med spørg mig om jeg har ADHD jeghar en veninde der har ADHD og hun tror også jeg har ADHD jeg har snakket med mine forældre om det men de vil ikke lade mig blive testet for det.. Jeg tror de er bange for svaret.. Jeg har det sværet i skolen jeg har veninder og venner men jeg fungere ikke med lærene jeg kan gøre hvad jeg vil de har givet op med mig.. Jeg må stort set gå når jeg vil og komme når jeg vil og sidde i timerene og ikke lave noget jeg er skole træt.. Min mor tager mig ikke alvorligt når jeg fortæller jeghar svært ved at konsentrere mig det går mig rigtig meget på fordi det er et stort problem jeg lægger under middel i alle fag.. Ikke nok med det jeg har et kæmpe demprement jeg har arvet fra min far når jeg bliver sur ødelægger jeg mig selv og mine ting:( mit temprement ødelægger rigtig meget for mig.. Jeg er også heletiden ked af det jeg ved bare ikke helt hvorfor jo altså bare det hele men altså.. Min far har også ADHD og måske kunne jeg have arvet det fra ham jeg ved det ikke jeg synes bare mit liv er noget lort. Jeg må ikke flytte skole igen har gået på 3 skoler.. Min mor siger jeg skal ændre mig men jeg prøver men jeg kan ikke lave om på mit temprement og sådan noget.. Kærlig hilsen pigen alle tror har et perfekt liv men har det af lort jeg viser ikke hvordan jeg har det.. Jeg er ikke typen der græder men typen med den fasade der først lige er gået op for hende hun havde

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig hårdt at opleve man har svært ved at koncentrere sig, og jeg kan godt forstå det gør dig ked af det, når dine forældre ikke forstår dig og du samtidig føler dine lærere har opgivet dig pga. det..
Om du har ADHD eller ej, kan jeg ikke vurdere – men lige meget hvad, så tænker jeg at du skal have noget hjælp og støtte til dine koncentrationsproblemer. Selvom du ikke fungerer med lærerne, så sidder jeg og tænker om der mon er en lærer du kan fortælle om dine koncentrationsproblemer, og høre om han/ hun ikke kan hjælpe dig; måske til at blive testet for ADHD, eller bare til at der skal tages nogle hensyn til dig i timerne.. For jeg kan godt forstå det hårdt, når du føler lærerne har opgivet dig, og at du ligger under middel i alle fag pga. det.
Du har ret – det er svært bare at ændre sig. Og jeg synes det er ærgerligt din mor ikke har forstået hvor meget det fylder for dig endnu. Selvom du ikke har følt hun har forstået dig indtil nu, så synes jeg du skal prøve at fortælle din mor det igen – måske skriv et brev til hende eller vise hende det du har sendt herind - så du er sikker på at du får sagt det hele. Jeg sidder også og tænker på, hvor meget du har talt med din far om det? Når nu han har ADHD og samme temperament som dig, så sidder jeg tænker at han måske kan forstå hvordan du har det lige nu? Jeg tænker i hvertfald det kunne være rigtig godt for dig med noget støtte fra dine forældre til at finde ud af om du har ADHD og til at blive glad igen.. - og jeg håber du har mod på at prøve at forklare dem om hvordan du har det igen! Glem facaden helt for dine forældre, så de kan se hvordan du faktisk har det!
Jeg synes ikke du skal gå og være ked af det hele tiden mere, og derfor håber jeg du vil prøve at tale med en lærer så du kan få noget mere støtte i timerne og/ eller at du vil blive ved med at prøve at få dine forældre til at forstå og så du kan få deres hjælp til at du skal have noget støtte til din koncentration! Husk du er meget velkommen på chatten, hvis du har brug for en snak om det en dag..
De bedste hilsner fra Heidi