Ingen energi
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Okay, jeg tror at jeg har et problem..
Jeg går i 7. klasse og er 13 år gammel, og siden sommerferien sluttede har jeg virkelig bare ikke haft noget energi på noget som helst tidspunkt af dagen.
Jeg ved godt, at det kommer med teenage-årene, men det her er noget andet. 2 gange har det været så slemt, at jeg begyndte at græde om morgenen så snart jeg stod op, så jeg var nødt til at være hjemme. Kan heller ikke overskue at lave lektier. Det eneste jeg gør efter skole, er at smide mig i sofaen og se tv.
Igen siger jeg lige, at jeg kan mærke at dette ikke bare er normal dovneri. Jeg kender godt forskellen på at være doven og simpelthen ikke at kunne gøre noget som helst. Her i ferien, havde jeg også en veninde på besøg, som jeg ellers plejer at have det sjovt med, men det endte med en akavet aften, fordi jeg ikke magtede alle de ting hun foreslog som fx. at bage, gå en tur osv.
Jeg har prøvet at fortælle mine forældre om det, men de siger bare at jeg er doven og sådan er alle teenagere. Jeg planlægger at pjække imorgen også.. Ved godt at det er forkert, men kan ikke overskue andet.
Mit spørgsmål er, hvad der er galt med mig? Og hvad skal jeg gøre? Jeg får nok søvn og alt det der.. Så jeg kan virkelig ikke regne ud hvorfor jeg ikke har energi?

Svar:
Kære dig
Jeg kan rigtig godt forstå, at det her er noget der går dig på, da det kan være så anstrengende at føle sig uden energi og rigtig træt i en længere periode af gangen. Alle mennesker har prøvet at føle sig tom for energi engang i mellem, men jeg tror der er forskel på graden af det og hvor længe det har stået på. Det lyder som om det generer dig meget, og jeg synes derfor det er rigtig fint, at du har skrevet herind.
Til at starte med vil jeg sige, at jeg ud fra det du skriver, desværre ikke kan vurdere hvorfor du føler dig helt tom for energi, og jeg tænker samtidigt at det måske kan være en kombination af flere ting. Man kan også godt have en periode i sit liv, hvor man bare føler sig mere træt og uden overskud uden helt at vide hvorfor. Særligt kan man få det sådan om efteråret, når det bliver mere mørkt og koldt udenfor. Du skriver at det har været så slemt to gange, at du begyndte at græde efter du stod op. Det lyder ikke rart at du har haft det sådan, og jeg tænker på om der mon er noget særligt der går dig på for tiden? Noget du går og bekymrer dig om eller har mange tanker omkring? Det er nemlig sådan, at hvis vi går og er i et lidt dårligt humør, og måske har bekymringer eller føler os presset, kan det godt komme til udtryk i vores krop rent fysisk, og fx vise sig ved at man føler sig helt vildt træt og uden energi. Er der fx noget i skolen, derhjemme eller noget helt andet som fylder for dig? Hvis der er et eller andet som du går og tænker på, kan det være, at det vil være rart for dig at få snakket med nogle om det.
Derudover tænker jeg også, at man selv kan være med til at påvirke hvor meget energi man har. Fx er det rigtig vigtigt med søvn som du også selv skriver. Men det er også rigtig vigtigt at få noget motion, og spise sund mad regelmæssigt. Går du mon til noget sport som du er glad for? Eller får du trænet din krop på en anden måde? Når vi træner sker der nemlig en form for reaktion oppe i hjernen, som gør at vi gennem tiden får mere energi. Det er også rigtig vigtigt at huske at få morgenmad hver dag, da det er med til at sætte kroppen i gang fra starten af dagen. Du har sikkert en lang skoledag, og maden du spiser fungerer som en form for benzin, der skal give dig energi i løbet af dagen. I skolen sidder man også rigtig meget ned, og det kan måske være med til at man har allermest lyst til at smide sig på sofaen, når man kommer hjem. Selvom vi har det sådan, vil det ofte være bedre at gå en tur, eller lave noget andet aktivt, da det i det lange løb vil give mere energi også selvom det måske kan føles helt uoverskueligt når man kommer uoplagt hjem fra skole.
Du skriver, at du har snakket med dine forældre om det, men at de bare siger, at du er en doven teenager. Måske du kunne give det et forsøg til, og virkelig sige at det er noget, der faktisk gør dig lidt bekymret. Hvis du fortsat synes at det er meget, og det måske ikke har nogen effekt at være aktiv, få søvn nok og spise sundt, kunne I måske sammen tage en snak om hvad der ellers skal ske. Hvis du selv synes, at det gør det rigtig svært at være dig, og føler at det er helt forkert at du er så tom for energi, kunne det være en mulighed at snakke med dine forældre om du skal undersøges hos en læge. Samtidigt skal du vide at det også sagtens kan være, at du lige pludselig bare føler, at du har mere energi igen - fra den ene dag til den anden. Men når du har den alder som du har lige nu, er din krop og hjerne rigtig meget på arbejde, fordi du udvikler dig rigtig meget og det kan faktisk godt gøre dig mere træt. Men jeg tænker, at det er vigtigt du passer på dig selv, og rigtig godt at du er opmærksom på, hvordan du går og har det.
Jeg håber snart at du igen får mere energi og overskud. Sender alt positiv energi afsted herfra.. Husk du altid er velkommen til at skrive her i Cyberhus, både her og i vores 1-1 chat, hvor der sidder rådgivere klar til at skrive om det, du har allermest brug for.
Bedste hilsner
Annika