Indlæggelse for selvskade/selvmord
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyperhus.
Jeg skriver fordi jeg er meget fortvivlet, og håber i kan hjælpe med at få styr på ting/tanker.
Siden jeg i 2008 mistede min lillebror, har jeg haft meget svingende humør, og ikke rigtig været mig selv. Jeg har altid været meget tæt med min bror, så tabet af ham, har været det hårdeste der nogensinde er sket mig. Da jeg gik i niende klasse (09-10), begyndte jeg at cutte. Det udviklede sig hurtigt, og pludselig var begge mine arme fyldt, fra skulder til håndled. Efter mine forældre blev orienteret omkring det, satte de rigtig meget fokus på det. Da jeg mistede min bror, bearbejdede jeg det ikke på nogen måde. Jeg lukkede fuldstændig i, og sagde jeg havde det godt - umildbart for at holde sorgen væk, tror jeg. I Januar 2010, tog jeg en overdosis af panodilpiller. Jeg kom selvfølgelig til udpumpning, fik medicin og havde det rigtig dårligt - både fysisk og psykisk. Jeg kom tilbage til en normal hverdag, fik psykolog hjælp og kom hjem med meget sure forældre (ingen forståelse fra deres side!)
Året efter, vinteren 2011, fik jeg konstateret en mild depression og kom på såkaldte "lykkepiller". Jeg var kun på medicin et halvt års tid, men følte aldrig rigtig depressionen slippede mig. Jeg knoklede videre på efterskolen, selvom det var en daglig kamp mod tårer, træthed, sorte tanker og ensomhed.
I 2011, startede jeg i første 1.g, hvillket gik super godt. Jeg fik en normal vennekreds igen, struktur på hverdagen og okay karakterer. Jeg følte dog stadig, at en mørk sky altid fulgte mig. I slutningen af 1.g, startede jeg hos en psykolog, fordi jeg ikke kunne få min hverdag til at hænge sammen mere. Bare at tage tøj på om morgenen, blev tit en kamp jeg ikke kunne vinde - fik derfor muligheden for at gå til psykolog, eller tage 1.g om. Så jeg tog imod min nye psykolog med kyshænder. Vi fik et super godt forhold, hun kendte mig ud og ind, kunne læse mig og se igennem min facade, som den eneste.
2. derimod var det hårdeste år for mig, psykisk. Den 5. december tog jeg endnu en overdosis, og kom igen på sygehuset i en lille uge. Mine forældre var denne gang meget glade for at jeg var kommet til dem, umildbart efter overdosis'en. Vi snakkede meget med lægerne deroppe, fordi de synes det var alarmerende, at det var 2. overdosis. Det hele gik okay, jeg fik meget antidepressiv medicin og kom hjem til en juleferie der handlede om at komme på hægterne.
Da det blev det nye år, skete det igen. Den 2. Januar (2013), tog jeg min tredje overdosis. Jeg tog forholdsvis mange piller, og gik så i seng. Morgenen efter, vågnede jeg op - hvilket var det helt modsatte af, hvad jeg havde regnet med. Jeg skulle ned til min psykolog den eftermiddag, og hun kunne straks se, der var noget galt. Jeg fortalte hende om hendelsen og at jeg var SÅ skuffet over at være vågnet. Hun ringede straks efter en ambulance, og jeg blev igen indlagt. Denne gang uden mine forældres foreståelse og støtte. Lægerne spurgte om standart spørgsmål, men ikke mere end det.
Jeg kom hjem, til en dårlig velkomst. Min mor sagde, at jeg ikke måtte bo hjemme i et stykke tid, så jeg boede hos kollegaer/veninder og sov et par nætter i et busskur. Jeg fik mere medicin, og fik diagnosen "Bipolar lidelse." - Fair nok, rart at få sat lidt på plads.
I sommers tog jeg igen en overdosis, også i håb om ikke at vågne. Jeg tog mange denne gang, da jeg havde "lært" af tidligere fejl. Om natten vågnede jeg i en ambulance - min mor havde åbentbart været hjemme og kigget ind til mig. Det var samme fremgangsmåde som de andre gange -> sygehus, udpumpning, medicin, hjem.
OKAY - lang historie. Sorry. Mit spørgsmål er:
Jeg går nu i 3.g og er semi stresset. Jeg har ikke følt mig mere nedtrykt, deprimeret og aldrig selvskadet mig selv, så meget som jeg gør nu. Jeg græder hele tiden - ved valg af mad, tøj og andre normale hverdagsting. Det lyder åndssvagt, men jeg VED det går den helt forkerte vej. Jeg ser konstant selvmordsmuligheder, og overvejer det dagligt. Jeg er bange for, at det bare er et spørgsmål om tid - jeg kan simpelthen ikke holde ud til at leve, en hverdag som denne mere. Det er blevet for hårdt at være så deprimeret, selvskadende og sørge over min bror (det er først fornyligt, sorgen over min bror er kommet)
Jeg ved ikke, hvad der er af muligheder? Min læge siger jeg bare skal se på de gode ting i hverdangen - det er bare lidt svært når der ikke er nogle.
Jeg har overvejet at snakke med mine forældre om det, men de vil blive rasende og slet ikke forstå det.
Kan det være en idé med en indlæggelse? Ikke for at skabe drama - men tænker det måske er bedre for omverdenen, at jeg kommer på ret køl. Hvis det ikke var for mine søskende (dem jeg har tilbage), ville jeg bare gøre det. Men jeg vil så gerne være her for dem, og ikke være skyld i, at de kan ende som mig.
Jeg kan ikke styre min selvskade mere, og står dagligt med et pilleglas i hånden.
Hvad gør jeg og hvad vil være det bedste i denne situation? Går til psykolog mindst 1 gang om ugen, har prøvet sorggruppe, og får både antidepressive, medicin mod uro/angst og medicin mod søvnløshed.
På forhånd tak!
- Mathilde

Svar:
Kære Mathilde
Mange tak for dit modige og meget rørende beskrivelse af hvordan du går rundt og har det indeni. Du har oplevet meget svært i dit liv og meget mere end mange andre vil komme til at opleve på et helt liv. Det er helt naturligt at det gør ondt indeni at miste én man holder af og at det kan tage lang tid at komme igennem det. Der er mange forskellige måder at komme igennem sorg på, nogle snakker om det, andre tegner og maler, skriver digte og nogle vender al sorgen indad, fordi det gør for ondt at tale om, ved fx at skade sig selv. Jeg vil gerne fortælle dig at det bestemt ikke er meningen at du skal være så ked af det, alene og kun kan se selvskade som en mulighed for at komme igennem dagen.
Jeg synes det er flot at du har været så god til at bede om hjælp også selvom det ikke altid er gået som du har håbet. Det virker til at du har en masse mod til at kæmpe, men at der lige nu er en sort sky der gør det svært at se hvad du skal gøre. Jeg vil meget gerne forsøge at komme med nogle bud på, hvordan du kan få lysten til livet tilbage.
Indlæggelse: Jeg er glad for at høre at du åben over for at der skal ske noget nyt og at du på en eller anden måde gerne vil have det bedre. Når man som dig går rundt og tænker på og planlægger selvmordsmuligheder, er det vigtigt at reagere med det samme. Jeg synes derfor at det lyder som en rigtig god ide at lade dig frivilligt indlægge. På en psykiatrisk skadestue/sygehus kan de nemlig hjælpe dig med at passe på dig selv og give dig behandling til at få det bedre. Du skriver at du gerne vil være der for dine søskende og at du derfor ikke vil væk fra dem. Jeg tænker at du ved at lade dig indlægge, netop får muligheden for på et tidspunkt at give dem al den omsorg du gerne vil give dem, men at du lige nu skal priotere at give dig selv omsorg. Din læge, dine forældre, psykolog eller lærer kan hjælpe dig med hvordan du kan blive indlagt. Du kan også selv gå ned til skadestuen og sige at du er selvmordstruet, så skal de hjælpe dig.
Selvskade: Det her med at skade sig selv, er en måde at overleve sorgen og den indre smerte på. Jeg kan forstille mig at du skader dig selv, når du er rigtig ked af det og at du så for en tid glemmer sorgen. Men jeg kan også forstille mig at den hurtig vender tilbage. Som du selv beskriver så virker det her med selvskaden kun i kort tid og ikke på lang sigt. Det du har brug for er at få bearbejdet al den sorg der gennem de sidste år er bygget op inden i dig. Når man er fyldt op med smerte, kan det være svært at se det gode og føle glæde, fordi man på en eller anden måde slet ikke kan komme forbi smerten. Det kan være det er sådan du har det? Jeg kommer til at tænke på to ting, når du beskriver selvskaden. Det ene er om du mon har hørt om Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS)? Det er et sted hvor unge der skader sig selv kan få hjælp, bl.a. gennem anonym rådgivning, ansigt-til-ansigt samtaler, gruppeforløb og cafe med andre unge. De har forskellige mødesteder rundt om i landet. Du kan læse mere om det HER.
Den anden ting er noget som hedder "the butterfly project", hvor man tegner en sommerfugl på armen, der hvor man har lyst til at skade sig selv. Det kan være en måde at flytte lysten til at skade til stadigvæk at gøre noget, bare at tegne istedet. Det gør ikke noget ved smerten indeni, men det kan gøre at det med at skade sig selv, fylder lidt mindre. Man gør sådan her:
1) hvis du føler du gerne vil cutte, så tage en, tus eller noget og tegn en sommerfulg på din hånd eller arm.
2) navngiv den efter én du elsker, eller én der gerne vil have du får det bedre.
3) sommerfuglen skal selv forsvinde! Du må ikke kradse eller noget for at få den af!
4) hvis du skærer inden sommerfuglen er væk dræber du den, hvis du ikke gør lever den.
5) hvis du har mere end en sommefugl, dræber du dem alle hvis du skærer.
6) en anden person tegner måske en på dig. De sommerfugle skal du passe ekstra meget på!
7) selv hvis du ikke cutter må du gerne tegne en sommerfulg alligevel, for at vise din støtte. Hvis du gør dette så navngiv den efter en du ved der cutter eller som lider lige nu og frotæl dem det. Det kan hjælpe.
Anden hjælp: Der er andre muligheder i forhold til at få hjælp og her tænker jeg især på dine forældre. Du skriver at de ville blive sure hvis du snakkede med dem om det. Jeg tænker at de måske i virkeligheden bare er rigtig kede af det og bange for at miste dig, og den måde de får det vist til dig på, er ved at vise vrede. Hvis det er svært at sige hvordan du har det direkte til dem, kan du overveje at skrive det ned i et brev, lægge det på spisebordet og tage en snak med dem bagefter. På den måde har de tid til at læse og forstå dine tanker og du har god tid til at skrive det du gerne vil fortælle, uden at være bange for reaktionen eller at blive ked af det. Jeg kan læse at du er god til at formulere dig på skrift, så det kunne måske være en god ide?
Derudover er der nogle andre steder jeg kommer til at tænke på, bl.a.: Børn, unge og sorg som har en chatrådgivninig, brevkasse og telefon, hvor man kan snakke med andre der har mistet én de holdt meget af. Den kan du finde HER. Her på Cyberhus har vi også en chatrådgiving. Du kan overveje at bruge den hvis du en dag er så ked af det at du slet ikke ved hvad du skal gøre eller hvis du har brug for hjælp til at skrive brevet, eller finde ud af hvordan og hvor du kan lade dig indlægge. Du kan finde vores chat HER. Det sidste jeg vil vise dig er Tværs, kender du Tværs? De har samlet en masse historier fra unge der som dig har eller har haft det svært, samt forskellige steder at få hjælp. Du kan læse lidt forskelligt HER.
Det var en masse information og jeg håber du kan finde rundt i det, så du snart kan få den hjælp du fortjener at få. Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke til at tage de næste skridt mod et lysere liv, med håb, glæde og gode oplevelser.
Kærlig hilsen Marianne