Incest???

brevkassespørgsmål

Incest???

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 9 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.

Jeg vil for første gang åbne op for et emne, jeg ellers aldrig har turde snakke om. Grunden til det er, at jeg ikke ved om det overhovedet er et problem, eller om det bare er mig, der tager det for tungt. Jeg håber at jeg kan få en mening fra en udefra.

Problemet er, at jeg er begyndt at overveje nogle oplevelser, jeg har haft i barndommen; om de kan have været med til, at gøre livet svært for mig den dag i dag. Det handler om min mor. Vores forhold har altid været ekstemt tæt. Hun har altid vidst rigtig meget om mig, og jeg har vidst alt om hende. Hun har fortalt mig en masse MEGET personlige ting, lige fra jeg var helt lille - altså så længe jeg kan huske tilbage (ca. fra 3-års alderen). Hun har blandt andet altid snakket meget frækt og perverst og snakket om sit eget sexliv. Hun har fortalt - og fortæller stadig af og til, så detaljerede detaljer om sit sexliv, at jeg får kvalme. Hun fortæller hvilke stillinger hun dyrker sex i, at hun får "den" i munden og at manden kommer mellem hendes bryster, at hun har fået den bagi af en af vores gamle naboer osv. Ja, det er virkelig detaljeret, og langt fra noget jeg ønsker at vide om min mor. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg nogle gange selv har spurgt ind til nogle sexuelle ting, og hun har med glæde svaret på mine spørgesmål. Men min personlige grund til at spørge, er vel at det også falder mig ret naturligt at snakke med hende om sex - jeg har jo været vandt til det på trods af alt. Hun har heller ikke haft noget imod at dyrke sex, mens min søster og jeg lå i samme værelse og "sov" som 3-5 årige. Da jeg var omkring 8-9 år, viste hun mig også pornofilm. Min mor og jeg sad engang og så ca. 10-15 minutter af en pervers pornofilm sammen. Jeg var flov over situationen, men for hende virkede det bare helt normalt at sidde og vise sin datter hardcore porno. Hun har ofte taget på mig og min søster, taget på vores numser og på vores bryster. Hun har gjort det, som om det var for sjov, og min søster og jeg har altid været overbeviste om at det bare var en spøg, ligesom fx at kilde sit barn. Det har også været helt naturligt for hende at være nøgen med os, og hun har aldrig haft noget imod at være tæt på os mens hun var nøgen. Nogle gange ALT for tæt, synes jeg nu. Men som sagt, dengang anede jeg ikke om det var normalt, og det aner jeg faktisk stadig ikke helt... Jeg kan huske engang hun sagde, hun havde hold i ryggen. Jeg tror på, at hun havde hold i ryggen, men finder stadig oplevelsen ret ubehagelig. Hun sagde, hun havde så svært ved at bevæge sig, at hun måtte bede mig om at vaske hende forneden. Jeg gjorde hvad hun bad mig om, fordi jeg så en syg mor, som havde brug for min hjælp. Jeg var ca. 10 år på det tidspunkt, og jeg vaskede hendes skede og anus, mens hun lå på sofaen. Jeg husker oplevelsen som pinlig og meget ubehagelig. Jeg tænker måske, at det skulle have været en hjemmehjælper eller anden erfaren voksen som skulle hjælpe hende med at vaske sig forneden - ikke hendes 10 årige datter. Er det forkert tænkt? Jeg ville jo selvfølgelig gerne hjælpe min mor.

Jeg har virkelig brug for, at få en andens ord og holdning om det, jeg har sagt. Har min mor gjort noget forkert, eller er det bare mig, der er paranoid?

Med venlig hilsen 'den fortvivlede'.

Svar:

Hej du

Allerførst vil jeg give dig en stor stor ros for at dele dine tanker om et emne, som kan være rigtig grænseoverskridende at snakke om. Det er utrolig flot, at du har valgt at åbne dig op og sætte ord på for første gang. Det er meget forstårligt, at tankerne fylder meget for dig, og at du har brug for et par ord og tanker fra en anden.

Det er meget normalt at man reflekterer over sin barndom og sine forældre. I dit tilfælde har du nogle oplevelser med din mor, som du er i tvivl om, hvad du lige skal mene om. Jeg vil sige, at det lyder som om, du har en mor, som har haft svært ved at finde en god grænse overfor dig og din søster. Jeg kan godt forstå, at du synes, det har grænseoverskridende, at hun har været så åben omkring sexsnak, berøring og porno. Det er der slet ikke noget mærkelig ved og det er helt ok at tænke sådan. Det er sundt at reflektere og mærke efter, hvad man egentlig synes er ok og ikke ok. Det lyder som om, din mor er gået over dine grænser flere gange. Blandt andet skriver du, at du har fået flere sex-detaljer, end du egentlig havde lyst til at høre. Du beskriver også en oplevelse, hvor du som 10-årig hjalp din mor med at blive vasket. Du skriver selv, at det var en ubehagelig situation, og det forstår jeg godt.

I dit spørgsmål spørger du, om der er tale om incest. Det kan være svært at definere, hvor grænsen lige præcist går, men udfra det du skriver, vil jeg mene, at du under alle omstændigheder har oplevet seksuelle krænkelser fra din mor op igennem din barndom. Seksuelle krænkelser kan defineres som: verbale eller fysiske overgreb. Det kan f.eks. være i form af seksualiseret sprog, at være tvunget til at se porno, at blive befamlet eller kysset osv. Derfor kan man sige, at din mor har overskredet grænsen for, hvad der er ok. Det er derfor meget forståeligt, at du føler dig påvirket af det endnu, og at du synes, det er svært den dag i dag. Uanset hvad, så må det have været rigtig svært for dig at have oplevet det, som du har oplevet, og jeg forstår godt, at det fylder meget for dig.

Det bedste råd, jeg kan give dig er derfor, at kontakte nogen, som kan hjælpe dig igennem denne tid med mange spørgsmål, tanker og følelser. Husk: du er ikke alene! Hvis du synes, du har brug for at snakke med nogle om emnet, så kan jeg anbefale dig at logge på vores 1-1chat, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Du kan også kontakte børnetelefonen via linket her. Der kan du både ringe til dem på 116 111 og også chatte med voksne. Det kan være rigtig grænseoverskridende at skulle åbne sig og snakke med folk om det, men jeg tror, du vil opleve en befrielse i at åbne op for de ting, som tynger dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål