Ikke igen? Vil ud af det? Vil snakke med ngoen? /døden? Hvilke udvej?:'(

brevkassespørgsmål

Ikke igen? Vil ud af det? Vil snakke med ngoen? /døden? Hvilke udvej?:'(

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus, jeg er virkelig ked af det, Jeg har for et par år siden, haft en veninde, hun havde røget hash/drukket osv. I mange år, vi mødtes da vi var 11. Jeg begyndte at stikke af hjemmefra, lyve, og blive mere og mere agresiv, Siden de rbegyndte jeg at komme ind i de sociale myndigheder for butiks tyveri, og pga, mine MEGET dårlig opførelse og min aggresivitet..

Her siden for 2år siden, ha rjge været utrolig aggresiv, slåset, Truede lære/Skoleindspektøre med knive osv. jeg begyndte at slås meget voldsomt med min søster, med knytnæver, og jeg sliog ehnde 2 gange med en messing lysestage, og bare fuckede ALT op. Kom aldrig i skole eller noget.

alt det skete imens jg gik på en special skole, jeg gik der i 2år, og havde ingen grænser, andet end de tog kampen op og lå og holdte mig fast imens jeg kastede knive/tallerkner osv efter dem, ´Jeg begyndte at være med i den Korte snor. I københavns kummune og fik en kontakt person, 2-3-4 gange om ugen, Jeg kom på rette spor, og fik en hest, og har den nu igen, jeg elsker at ride og rider meget! Min mor og far ejer et værtshus, og derfor har jeg INGEN forældre opbakning overhovedet!

Min far er kvatals lkoholiker, og min mor drikekr ldit engang imellem jeg bor i hus med min afr og min søster, har lige givet min hund, til min mors kæreste som er ALKOHOLIKER, han drikker hver dag, men aligevel er det det bedste for min hund, ´jeg kan ikke med andre unge end mig selv, da jeg altid kommer op og skændes og ødelægger det hele, Men efter jeg kom med i den korte snor begyndte det jo at gå op af bakke igen, nu ahr jeg så ikke været der mere, i ca 3 måneder, og de sidste 2 uger, er det begyndt at gå forfærdeligt meget ned a bakke, Er begyndt at lyve, være kold, gå til fester, og fucke alting op igen, jeg lyver for mine forældre, og er begyndt at skære i mig selv, de komemr bare med sådan nogen sætninger som, hva så .... Skal du ikke ud og tage en kniv og sklære ldit mere i dig selv? Og vi er sådan set ligeglad, drik hjernen d, og kom til udpumpning så lære du vel noget?

Jeg har ligesiden jeg begyndte at gå sammen med hende min veninde og de andre i 11års, alderen været det sorte får der altid skaber problemerne, Men de fik LIDT tillid til mig igen og nu er jeg begyndt at gå sammen med en ny veninde der laver alle de ting, der ahr et stort forbrug af hash misbrug, men ahr aldrig prøvet og vil så gerne, venter bare på der er en der har noget, vi drikker meget sammen, og sover sammen hver dag næsten, og min mr og far har mistet fuldkomment tillid til mig igen:'( Jeg kan ikke rigtig snakke med nogen om mine problemer, da de virkelig bare er trængt ind i mig, og der er ingen der kan åbne låget igen, Alle har prøvet, men aldrig fået noget ud af mig., Da jeg føler skam/ det er pinligt, slvom jeg ved det ikke er? idag gik jeg midt om dagen kl 13 ca, og jeg tænkt epå at hoppe ud fra bellahøj husene, så ingen kunne rede mig, og tænkler tit på selvmord er den bedste løsning?

Min mors kæreste har nogen gange kommet SKIDE fuld hjem, og begyndt at tage på mig, og sige han vil gennem kneppe mig og natten, men endag sagde jeg det til min mor men hun sage, Sara lad hevr med det lyveri, jeg ved jo godt man ikke skal tro på det du siger, selvom min søster også havde sagt det til hende at han gjorder det samme til hende, troede hun ikke på mig:'( det gør så ondt at føle ingen stoler på mig.. Jeg ved ikke om jeg skal blive ved at køre den kolde stil, med ikke at respektere noget/nogen, eller om jeg skal kontakte min gamle kontakt person og sige jeg er bange for jeg er ved at få aggresiviteten tilbage og sige, hvordna ejg ahr det?.

For jeg vil gerne ud af det igen men akn ejg ikke alene:'( jeg drak her sidste fredag, mig så stiv, at jeg lå og brækkede mig på en bænk, og kan slet intet huske, så min afr måtte komme og hente mig kll 23 om aften, Håber på nogen gode råd, knus den splittet/ulykkelige pige..

Svar:

Kære pige 14 år

Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg synes det er stærkt af dig, at du kan sætte dig ned og skrive det brev du har sendt til mig. Det fortæller mig, at du gerne vil have det bedre og at du har kræfterne og viljen til at arbejde med det.

Du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det og du gør det på en måde, så jeg bedre forstår dig. Og det er vigtigt at du kan sætte ord på det der er svært, det er noget du kan bruge til at få det bedre. Det kommer jeg tilbage til lige om lidt.

Du beskriver hvordan du truer, er agressiv og har svært ved at være sammen med andre mennesker. Du fortæller også at du tidligere har fundet sammen med enkelte veninder, omkring hash og drikkeri.

Som jeg forstår det du skriver, har du oplevet en god periode hvor du var tilknyttet et tilbud der hedder "Den korte snor" i København. Du fik en kontakt person og begyndte at ride på hest igen.

Du har ikke været sammen med "den korte snor" og din kontaktperson i 3 måneder, og du føler at det går galt igen og nu ved du ikke hvad du skal gøre.

Jeg synes det er dejligt at høre, at du oplevede at "den korte snor" kunne hjælpe og at du oplevede at det gik fremad. Det kan du også bruge nu, fordi nu ved du at det kan blive bedre, du ved at hvis du får hjælp, så er der en vej fremad for dig.

Det er også meget tydeligt at du gerne vil lave om på tingene, men du er klar over at du ikke kan gøre det alene. Du skriver at låget er lukket i og at ingen kan åbne det igen. Men der er nogen der har åbnet det, nemlig din kontaktperson og derfor kan det også ske igen.

Du skriver at du ikke ved om du skal køre den kolde stil videre, eller kontakte din gamle kontaktperson. Hvis du kører den kolde stil videre, så holder du fast i låget og på den måde er der ingen der kan åbne det og hjælpe dig. Hvis du giver slip på låget, så kan folk åbne det og hjælpe dig.

Derfor synes jeg selv du kommer med den allerbedste løsning, nemlig at kontakte din kontaktperson og fortælle at du kan mærke at det hele er ved at komme igen. Hvis du synes det er svært at få formuleret mundtligt, så vil jeg foreslå dig helt konkret, at du kopierer dit brev og dine spørgsmål til mig og giver det til din kontaktperson.

Alt det du beskriver over for mig, handler meget om dine reaktioner og jeg tror at ens reaktioner er et udtryk for noget andet som gør ondt inden i. Noget som er svært og som skal ud af kroppen. Nogle kan reagere ved at drikke for meget, andre tager stoffer eller bliver agressiv. Der er også nogle der bliver stille og indadvendte. Ofte gør man de her ting, fordi man ikke kan få den smerte ud på andre måder.

Du har vist at det kan lade sig gøre at få dem ud på andre måder. Og det er vildt sejt af dig. Ved at snakke med en professionel voksen som din konatktperson, ved at lave noget som du elsker, nemlig at ride. Du har også vist at du kan beskrive dine følelser inden i med ord og det er vigtigt. På den måde giver du andre mulighed for at forstå og for at hjælpe dig.

Der er mange muligheder, men jeg tror du har ret i at du har brug for hjælp fra en voksen til at komme godt i gang. Og jeg mener at alle mennesker har brug for en et andet mennesker en gang imellem og derfor er det helt normalt og ikke noget du behøver at føle skam eller være pinlig over.

Så jeg vil foreslå dig kontakte "Den korte snor" igen. Måske kan de tilbyde dig et længere forløb sammen med en kontaktperson.

Jeg vil også foreslå dig at række ud efter andre voksne. Prøv at kigge forbi chatten her i Cyberhus i dag. Den har åben kl. 15-19.00. Her kan du, sammen med en voksen, chatte dig frem til andre muligheder for hjælp..

Der er også andre steder i Cyberhus, hvor jeg tror du kan finde hjælp og støtte. Prøv at kigge i debatten, her er det andre børn og unge der respekterer og hjælper hinanden. Måske har de nogle ideer og råd du kan bruge.

Jeg vil også foreslå dig livslinien. Her kan du snakke i telefon med voksne som har masser af erfaring med at snakke med børn og unge, som synes det er så svært, at de tænker på selvmord. De har åben alle dage kl. 11-23 på telefon 70 201 201

Du har fortjent at få det bedre og du skal vide at det kan lade sig gøre. Det er op til dig og jeg håber du griber nogle af de muligheder jeg har givet dig. Du skal vide at du også altid kan skrive til mig igen, hvis du har lyst.

Venlig hilsen

Erroll