i seng med min kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hey jeg er en pige på 16 år og har været i seng med min kæreste og mine forældre ved det ikke og jeg tør ikke sige det til dem hvad gør jeg?

Svar:
Kære pige 16 år
Det er ganske normalt, at man går i seng med sin kæreste, når man er 16 år og at man ikke fortæller forældrene det her i Danmark.
Det er et skridt på vejen i det at blive et selvstændigt menneske og voksen.
Nu ved jeg ikke hvilket forhold du har til dine forældre. Det lyder som om, du plejer at fortælle dem alt. Det kan være, at I har et godt forhold
til hinanden og at de støtter og accepterer det du gør, fordi de har tillid til dig.
Det kan også være, at de kræver, at du fortæller dem alt, og at du ikke tør at gøre noget, som de ikke accepterer.
Hvis I har et godt forhold til hinanden og de har tillid til, at du selv kan træffe afgørelser og tage ansvar for dig selv, så vil de nok acceptere, at det er din afgørelse. Så kan du fortælle dem det i et fortroligt øjeblik, hvis du ønsker det.
Hvis du er bange for deres reaktion, kan det være, at du vil beholde det for dig selv lidt endnu, indtil du er klar til at tage konsekvensen af deres reaktion.
Jeg ville ønske for dig, at du har nogen udover din kæreste, som du kan dele din oplevelse og dine tanker med.
Måske en anden pige eller en voksen som du stoler på. Så kan I dele jeres erfaringer med forældre og det at gå i seng med sin kæreste.
På den måde får du taget lidt af det tryk, du
føler på grund af din store hemmelighed. Det vil lette dit hjerte.
Det kan også være, at du har brug for at tale med nogen som har forstand på, hvordan man beskytter sig mod at blive gravid. Der kan du bestille en tid ved din læge. Han har tavshedspligt.
Du er også velkommen til at komme i vores ChatRådgivning, hvor du kan være anonym og hvor du kan chatte med en rådgiver fra Cyberhus. Sammen med rådgiveren kan du øve dig i at sætte ord på det der er svæt at sige til dine forældre.
Held og lykke fremover !
Kærlig hilsen Anita