Hår i private steder
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!
Jeg går med problemer og tanker om hår i de private steder.. Jeg er mega bange for at Barbere mig mellem benene, hvis man dog skulle komme til at gøre det forkert. Har set nogle videoer. Men er stadig mega bange.
- er det vigtigt at man barbere sig mellem benene?
- Hvordan gør man det rigtigt?
(Vil allermest ha svar, da jeg er bange for at vise det til min kærlighed❤)

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det fint du skriver! Der er sikkert rigtig mange andre end dig, som går med tanker omkring barbering, men som er nervøs ved tanken om at skulle intimbarbere sig for første gang.
Først og fremmest, er det helt op til én selv, om man har lyst til at barbere sig mellem benene. Det er i øjeblikket lidt en "mode-tendens", at barbere sig mellem benene, men det behøver jo ikke betyde, at alle skal gøre det. Det er, hvad man bedst kan lide. Hårene er der jo af en grund, og skal egentlig beskytte ens kønsorganer mod bakterier. Nogle nøjes også med at fjerne hårene ude i siderne, så man fx ikke kan se hår, når man har badetøj på, og nogle korter blot ned i behåringen med en overfladisk barbering. Dette er lidt nemmere, og der er er lavere risiko for at skære sig. Hvad man har lyst til, er som sagt helt op til én selv, og hverken en kæreste, hvad ens veninder gør eller moden skal diktere, om man skal barbere sig, så hvis du ikke har lyst, så synes jeg ikke du skal gøre det.
Hvis det dog er noget, du har lyst til, er der dog nogle råd, som du skal følge, som vil hjælpe dig.
Først og fremmest så synes jeg du skal sørge for at købe en ordentlig skraber, gerne med "bevægeligt" hovede, så skraberen følger din hud. Engangsskrabere er fine, men kan godt være mere grove i det og er ofte i mindre god kvalitet. Dette medvirker til, at man lettere skærer sig, risikere flere røde knopper eller indgroede hår. Der findes dog også gode engangsskrabere, men sørg for ikke at købe de billigste. Derudover er det en god idé, at være i bad og have stået i det varme vand i en 5 minutters tid, da dette bløder huden og hårene op, og gør én mindre sentisiv overfor skraberen. Skraberen skal gerne være ny (nye blade eller en helt ny skraber), da der dermed ikke har samlet sig bakterier og snavs, som kan irritere huden efterfølgende og give knopper. For at undgå knopper, kan det også være en god idé, at købe intimbarbergel på apoteket eller i Matas, da dette også blørgør hårene, og gør dem nemmere at fjerne. Vivag har bl.a. lavet én. Du kan også godt bruge intimsæbe.
Når du skal til at barbere først, så sørg for at barbere med hårenes retning. Når du så har barberet sig med hårene, kan du barbere mod hårene, for at gøre barberingen mere tæt. Hvis du vil barbere dig helt mellem benene, ved kønslæberne, er det vigtigt at du gør huden stram (altså trækker i huden), så du har en rimelig hård og lige overflade. Ellers bliver det alt for svært, og du har større risiko for at skære dig. Sidst, men måske også vigtigst, så tag dig god tid. Går du stille og roligt frem, er risikoen for at skære dig ikke så stor. Og skulle du skære dig, vil det, hvis du gør det stille og roligt, kun være meget overfladisk og stoppe med at bløde meget hurtigt. At intimbarbere sig er ikke farligt, og du vil sikkert synes det er utrolig let efter et par gange :-)
Så, for lige at genopfriske:
1) Ny, ren skraber eller baberblade
2) Varmt vand
3) Køb evt. en intimbarberingsgel eller intimsæbe
4) Barber med hårene først, derefter mod hårene for mere tæt barbering
5) Skram huden op bl.a. ved kønslæberne, for at gøre barberingen lettere.
6) Tag dig god tid
Held og lykke :-)
Mange hilsner
Christina.