hvrdan styrer jeg mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) jeg har et problem her hjemme! og det er nemlige at mine foreldre siger at jeg ikke selv ved hvordan jeg oppfører mig her hjemme, og somme tider ude i butikkerne. jeg ved godt selv at jeg ofte ødelegger humøret og gør som min mor, far, og søster kommer op at skennes, og mange andre ting, men jeg legger selv ikke merke til det da jeg begynner! de siger at jeg har et problem over at je ikke kan styre mig selv, og det ved jeg godt! men jeg ved bara ikke hvordan jeg bliver mere "relaxd" ella hvordan man siger! jeg hoper bare at i kan hjelpe mig med midt problem med at skrive nogne måder jeg lader vere med at være så hissig og andre ting, jeg bliver bare ked af tanken om at jeg ødelegger hele familien :(

Svar:
Kære du
Det er ikke en rar tanke du har om, at du føler, at du ødelægger din familie. Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du skriver her ind for at fortælle om dine tanker og for at få nogle gode råd.
Jeg vil starte med at sige, at jeg synes det er rigtig godt, at du selv tænker på hvad du kan gøre for at det bliver bedre mellem dig og din familie. Det aller vigtigste er, at du selv gerne vil have det godt med dem og gerne vil ændre det, som du beskriver, med at du nogen gange kommer til at starte et skænderi uden du selv ligger mærke til det.
Det er helt normalt i din alder, at man kan have svært ved at styre sit temperement og nemt bliver sur og irriteret. Når man er på din alder, sker der en masse ændringer med din krop, da den er ved at udvikle sig til en voksen kvinde. Det kunne tyde på, at dit dårlige humør kan skyldes de hormonale svingninger i kroppen, som er helt normalt i puberteten. Mange piger har det som du når de er på din alder, hvor udsvingene i humøret kan være meget voldsomme.
Det er altså ikke din skyld eller fordi der er noget galt med dig, men en måde din krop reagerer på. Det er noget der går over igen af sig selv, men det er også noget du kan lære at arbejde med, så du lære dit humør og din krop bedre at kende. Den periode i dit liv, som du går igennem lige nu, kan være en hård periode for både dig og dine forældre. Du er igang med at blive voksen og dine forældre kan mærke at du ændrer dig. Du bliver fx mere selvstændig og det kan være svært for dine forældre at håndtere. Det er selvfølgelig ikke kun dit ansvar at få det til at fungere med dine forældre, det er også deres ansvar.
Mit råd vil være, at jeg synes du skal fortælle dine forældre om det, som du også beskriver her i brevet. Nemlig at du selv er ked af, at du starter skænderier osv og at det er noget der går dig meget på. Du kan også fortælle dem, at du ikke selv er klar over når det sker, men at du meget gerne vil lave om på det og være afslappet når du er sammen med dem. Noget af det vigtigste er, at du prøver at fortælle dem så meget som muligt om de tanker du har og om hvad der sker i dit liv. Når du gør det, vil de føle sig mere sikre på, at i stadig er tætte og at de stadig betyder meget i dit liv og det vil hjælpe dem til at slappe mere af når de er sammen med dig og de vil bedre kunne håndtere at du er ved at blive voksen. Desuden vil de meget bedre kunne forstå at du pludselig bliver sur, når du har fortalt dem, at du virkelig prøver at lade være. Når i har fået snakket sammen er det noget i sammen kan arbejde på og du vil møde en større forståelse, som også vil hjælpe dig til at kunne styre dit humør bedre.
Mit sidste råd er, at du kan prøve at lave nogle vejrtrækningsøvelser, hvis du kan mærke at du begynder at blive irriteret eller sur. Det kan hjælpe dig til at slappe af og til at få tankerne væk. Når du begynder at mærke følelsen, skal du vende al din opmærksomhed mod din vejrtrækning. Du skal prøve kun at tænke på hvordan du trækker vejret tungt ned i maven og hvordan luften bevæger sig gennem din krop for til sidst at blive pustet ud af næsen. Det behøver ikke tage mere end et minut, hvor du gør dette og så er man som regel meget mere rolig og i kontakt med sig selv bagefter. Det kan godt kræve lidt øvelse at slippe de andre tanker, men så er det også noget som er rigtig godt. Du kan øve dig i at gøre det derhjemme, så du til sidst nemt kan gøre det når du er ude og har brug for det.
Hvis du har brug for flere gode råd eller bare har brug for at snakke med en voksen, der har god tid til at lytte, er du altid velkommen her på cyberhus, hvor vi også har en rigtig god chat.
Venlig hilsen Katrine