Hvornår er man psykotisk??
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg har tit hallucinationer. faktisk dagligt. og gerne flere gange om dagen :s desværre. jeg har haft det i 2 år nu, og jeg går hos en psykolog. men vi er ikke rigtig kommet i gang med en behandling for det. men nu er det sådan, at jeg har svært ved at finde ud af hvornår jeg er psykotisk, og om jeg overhovedet er det? f.eks i nat vågnede jeg fordi det var varmt, så jeg åbnede døren fra mit værelse af, ud til min have. og pludselig så jeg så denne person ude i haven, som kom tættere og tættere på. og jeg gik fuldstændig i panik, rystede og skyndte mig at smække min havedør, låste den og hoppede straks under dynen mens jeg forsøgte at sige til mig selv, at der intet var. Hilsen Anonymus

Svar:
Hej Anonymus.
Jeg synes det er rigtig godt at du skriver herind. For ud fra dit brev, kan jeg forstå at du har en del at slås med. Det må være rigtig ubehageligt for dig at opleve de forestillinger, og jeg kan godt forstå at de gør dig bange.
Jeg kan ikke svare dig på hvornår og om du er psykotisk, fordi jeg ikke er psykiater og ikke har undersøgt dig. Men det virker som at du har nogle vrangforestillinger, som du skal have hjælp til.
Derfor er det godt at høre, at du går til psykolog, nu når du i 2 år har haft hallucinationer. Det lyder til at I snart skal i gang med at snakke om det og jeg synes du skal fortælle din psykolog om alle de tanker du har næste gang du skal besøge vedkommende.
Ud fra det du fortæller din psykolog, kan han/hun forklare dig mere om det at være psykotisk.
Jeg synes også det er vigtigt, at du fortæller det her til dine forældre eller en anden voksen du har tillid til. En som kan støtte dig igennem den her proces.
Jeg kan foreslå dig chatten her i Cyberhus, den har åben hver mandag til torsdag kl. 15-19.00 og her sidder der voksne som gerne vil lytte og snakke med dig.
Jeg ønsker dig det bedste fremover.
De bedste hilsner fra Kristine