hvorfor skal hun altid være syg.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Min mor eller hende jeg ser som mor, hun har fået diabetes 2, jeg græder tit om natten fordi hun konstant er syg, hun har en alvorlig depression og rigtig mange andre følgesygedomme, jeg er virkelig bange for at hun dør fra mig, hun er overvægtig og derfor har været meget udsat for biabetes, hun har ingen tidi til mig mere og da jeg har store problemer der hjemme, og er virkelig glad for hende er det er problem et stort problem, vi har skrevet meget over mobil, når jeg var ked af det, men det er jeg stoppet med fordi hun SKAL være GLAD.... hun må altså ikke dø fra mig... hvad skal jeg dog gøre? Skal jeg sige at jeg er bange for at hun dør fra mig, og at hin er nød til at tabe sig. Jeg ved det ikke. Venlig hilsen Mig.

Svar:
Hej med dig..
Hvor kan jeg godt forstå, at du er både er bange for at din mor skal dø og usikker på hvad du skal gøre nu. Ud fra det du skriver, så er din mor meget syg og har det meget svært.
Og på grund af hendes sygdom og følgesygdomme, så har hun ikke så meget tid til dig og det er helt naturligt, at det er en svær følelse for dig at gå rundt med alene. Derfor er det rigtig godt du skriver til brevkassen og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Ja, jeg synes du skal fortælle din mor, at du er bange for at hun skal dø og at det svært når hun ikke har tid til dig.
Grunden til at jeg synes du skal gøre det er, at selvom det kan være svært at snakke om og det gør ondt inden i, så er det rart at få ud. Måske sidder din mor også med ondt i maven og er ked af at hun ikke kan være der for dig. Hvis I får snakket lidt om det, så kan det være i kan fortælle hinanden at I begge to er kede af det.
Det er ikke sikkert det ændrer noget i forhold til hendes sygdom og hendes tid til dig, men på den måde kan både du og hende måske bedre acceptere hvordan det er lige nu.
Hvis du synes det er lidt svært at sige til hende, så prøv at skrive et brev til hende. Fordelen er at du kan sidde stille og roligt og være sikker på at du får sagt alt det du ville. Og jeg kan jo se, at du er rigtig god til at formulere dig og forklare mig hvordan du har det lige nu.
Du skriver, at din mor bare skal være glad og derfor er du lidt bange for at gøre hende ked af det ved at sige de her ting til hende. Jeg kan sagtens forstå, at du tænker på den måde, men der skal du huske på, at selvom din mor er syg, så er hun stadig din mor og jeg tror ikke hun har lyst til, at du skal tage ansvaret om hun er glad eller ej.
Jeg tror faktisk hun vil blive mere glad og stolt af dig, hvis du var ærlig og fortalte hende at du er bange for at hun skal dø. Fordi det viser både at du elsker hende og at du tænker på hende.
Udover det, så synes jeg også der er en ting mere du skal gøre. det er nemlig rigtig svært at være datter og se sin mor meget syg. Måske kan du snakke med din mor om nogle af tingene, men du har også brug for at snakke med en anden voksen om nogle af de tanker og følelser du har inden i. på den måde kan det nemlig blive0 lidt nemmere for dig, at bære sorgen og usikkerheden om hvordan du har det inden i og hvordan din mor har det.
Jeg har 3 forslag til dig:
1. Unge og Sorg: Her sidder der voksne rådgivere, som selv kender til det med at ens mor eller far er meget syg og når man går rundt og er bange for at ens mor eller far skal dø. De har både brevkasser, chat og telefon og jeg tror det kunne være rart for dig.
2. Jeg synes også du skal tage fat i din lærer. Mest fordi en lærer er vdant til at snakke med unge og det kunne også være rart for dig, men også fordi så ved din lærer hvordan du lige går og har det nu og det kan også være rart for dig. Det kan være lidt mere afslappende for dig i skolen.
3. Den sidste mulighed jeg synes du skal prøve af, er chatten her i Cyberhus. her sidder der også voksne som du anonymt kan chatte med og som også gerne vil lytte og prøve at hjælpe..
Så kære du, det er helt naturligt at det er svært lige nu og derfor skal du ikek gå alene med det. Jeg håber at du får en god snak med din mor og at i kan give hinanden et godt knus, selvom det er en svær tid..
De bedste hilsner
Erroll