hvorfor lykkes intet for mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse... Jeg er bare en person intet lykkes for, ligemeget hvad. Min familie er fuldstændig splittet ad. Jeg bor på opholdsted og min lillebror og søster bor i plejefamilie. De har travlt med deres nye familier og jeg ser dem ikke særlig meget... Jeg er lige begyndt i en ny skole, men det er umuligt at følge med, og alle voksne siger bare at jeg skal have tålmodighed, så skal jeg nok blive lige så god som de andre i klassen, men det bliver jeg bare aldrig, jeg er så nederen og dum at høre på i timerne! Jeg har bare lyst til at give op og droppe skolen nogle gange og bare skride, men så kommer man vel i problemer? Ligemeget hvad jeg gør vil jeg ødelægge alting, hvorfor er jeg blevet født til at være umulig og ødelægge alting og være et dårligt eksembel for mine søskene.. jeg er en total fiasko! hilsen Christiane

Svar:
Hej Christiane
Jeg synes ikke du er en fiasko, faktisk synes jeg ikke der er nogen mennesker der er fiaskoer. Men jJeg tror, at alle folk oplever perioder hvor tingene virker uoverskuelige og hvor man går rundt med en følelse af at man ikke kan noget, eller kan se nogen mening med det hele.
Så derfor Christiane, så synes jeg faktisk at du viser en masse styrke og vilje ved at skrive herind og fortælle lidt om dig selv og de følelser der fylder inden i. Du gør faktisk noget som rigtig mange mennesker er bange for, du åbner op og er ærlig omkring nogle ting og du skal vide, at det er den bedste måde at komme fremad og få styr på nogle af de ting som du synes er svære. For det første får du lidt luft for de ting og ordene ud af kroppen og det kan virker helt lettende.
Når du føler du er en fiasko, så kan det godt være en konsekvens af noget du har oplevet. Det kan være lidt svært at forstå, men det handler om at hvis du fx. har svært ved at følge med i skolen, så kan det være fordi der er mange andre tanker i dit hoved som fylder rigtig meget. For eksempel det her med at din familie er splittet. Hvis det er noget som betyder rigtig meget for dig, så kan det godt forstyrre dig på en måde. Derfor kan det godt være svært at følge med i skolen.
Jeg synes ikke du skal droppe ud af skolen og selvom det bare ikke er fedt lige nu, så skal du prøve at fokusere på de gode ting. Måske har du mødt nogle søde mennesker og kan få nogle nye venner. Måske er der timer som du faktisk synes er meget interessante og måske oplever du at du faktisk bliver bedre til nogle ting. Og de voksne som siger du skal have tålmodighed, er faktisk ikke helt galt på den..det skal nok komme :)
Men jeg har også et andet forslag til dig, som jeg mener er meget vigtigt. Jeg mener nemlig at vi alle har brug for at lave noget i vores hverdag som vi synes er sjovt og er gode til. Fordi hvis du går rundt og føler de ting du laver er svære, så kan du nemt kommer du nemlig til at føle dig som en fiasko, og det er synd. Vi mennesker er gode til forskellige ting og sådan er det..så bare fordi du ikke er den stærkeste i skolen eller nogle af de andre ting du tænker på, så betyder det overhovedet ikke at du er en fiasko.
Derfor er det vigtigt at lave noget sjovt, som kan give dig positiv energi og overskud til at klare de ting som ikke er så nemme. Så prøv at tænke over hvad det kunne være og prøv at snakke med din kontaktpædagog og lærer om det.
Det kunne være mange ting, men det handler om at finde noget du synes er sjovt og hygger dig med. Måske synes du det er skægt at male, spille fodbold, bokse eller noget helt andet. Det kan være en meget god ide at lave noget fysisk, fordi det har også en god påvirkning på humøret. Man blæiver tit i godt humør af at svede lidt :) Det kan også være en dejlig måde at være sammen med andre unge.
Du er ikke en fiasko Christiane, men du har brug for at få noget ind i din hverdag som kan give dig overskud til at klare de andre ting..
Venlig hilsen
Erroll