Hvorfor kan jeg ikke stoppe når jeg gerne vil?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg hedder Ellen og jeg er fra en fin familie i kbh. Jeg tager en del stoffer.. speed og det der er værre..jeg tror godt de ved det, de er aldrig hjemme, de er altid på forretningsrejser med deres firma. Jeg holder fest også kommer alle mine venner og vi tager nogle vilde stoffer og tager i byen og opføre os åndssvagt... Jeg er pinlig over det jeg gør dagen efter og jeg ved mine forældre aldrig ville kendes ved mig hvis de vidste halvdelen af hvad jeg går og laver.. Jeg vil gerne stoppe, men jeg vil også gerne være midtpunkt og elsket af alle i nattelivet.. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig..
Det første du skal gøre er, at give dig selv et klap på skulderen :) Fordi en ting er, at du kan mærke at der er noget som ikke helt føles okay for dig, men at du så får spurgt nogle om det og søger råd, det er stærkt..
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå at du lige stopper op og spørger dig selv om det her er cool nok. Der er fart på med fester og stoffer, og du fortæller også at din far og mor er meget væk og at de ikke ville kendes ved dig, hvis de vidste det.
Du skriver, at du på den ene side gør ting som du egentlig ikke har det godt med, men samtidig vil du gerne være festens midtpunkt. Jeg kan faktisk got forstå den situation og det er nogle store kræfter der trækker i hver sin retning og tit er det festen og stofferne der vinder sådan en kamp.
Jeg syes godt der stadig kan være fart på, men det er vigtigt at du lytter til din mave og skruer ned for nogle ting. Det er dig der bestemmer og hvis du vil lade være med at tage stoffer og stadig gå til fester, så er det du skal gøre. Hvis dine venner ikke kan acceptere det, ja så synes jeg egentlig ikke det er nogle særlig gode venner.
Jeg synes faktisk du skal have snakket med dem om det alligevel. For det første går mange og tænker at forældrene bliver sure, eller det der er værre. Og for det meste er det fordi de ikke er vant til at snakke med deres forældre om de her ting og derfor usikker på hvordan de vil reagere.
Men det er forældres opgave at passe på deres børn og hjælpe dem, og derfor tror jeg at dine forældre nok vil blive bekymret for dig, og det er sådan set okay, men forhåbenlig vil de også prøve at snakke med dig om det og prøve at hjælpe.
Jeg ved godt det her ikke er lige noget man bare gør, men det handler om at du skal have lavet om på nogle vaner med stoffer og fester, og begynde at gribe nogle ting lidt anderledes af. Lyt til din mavefornemmelse, fordi den virker ret god. Få meldt ud over for dine forældre og ja, prøv at starte med det.
Husk lige chatten herinde også, fordi jeg tror måske du kunne have glæde af at chatte med en voksen rådgiver også..
Kan du have det godt
Venlig hilsen
Erroll