Hvorfor? Hvad sker der?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
idag har jeg ikke spist noget andet end et stykke brød på 2 x 1 cm HØJST! og så lidt kartoffel mos og en skefuld grønsager og intet kød fordi jeg får kvalme af at spise..
og normalt ville jeg være mega sulten men jeg er overhovedet ikke sulten, og de sidste par dage har jeg hellere ikke kunne sove
og jeg er ked af det hele tiden og nogen gange føler jeg bare at livet er ligegyldigt.
jeg har været ked af det siden 3 klasse (jeg går i 6) og det er kun få dage jeg er glad..
og det er virkelig hårdt for jo mere jeg prøver at blive glad jo dårligere går det,
og jeg har ikke kunne sove i omkring en månedes tid,
og det med mad skete igår ved aftens maden (spiste meget mindre end jeg plejede)
og min veninde har udnyttet mig i 5 og 6 klasse.
jeg har prøvet en masse, prøvet at sige til mig selv at jeg er god nok som jeg er
og at hvis der er nogen der ikke kan lide mig så er jeg bare ikke deres type og det kan man ikke gøre noget ved
og jeg har prøvet at gøre ting der gjorde mig glad men det hjælper kun når jeg gør det og det virker ikke engang altid
og jeg har prøvet at komme til min lære hvergang jeg var ked af et problem i klassen eller der hjemme
og så har jeg prøvet at aflede mine tanker fra det for at blive glad men intet hjælper :(
jeg kan ikke koncentrere dig - hverken om lektier eller om mine ting, jeg plejer at have lyst til.
jeg går ikke særlig meget ud kun når jeg er tvunget  og har ingen energi - heller ikke til de ting, jeg plejer at kunne lide.
jeg er mere irritabel og hele tiden diskutere med alle omkring mig. min selvtillid ligger under nulpunktet.
jeg bebrejder selv noget, jeg har gjort. jeg føler skyldig og skamfuld over noget, jeg kan slet ikke græde.
jeg har ikke nogen appetit, jeg har svært ved at falde i søvnog vågner tideligt, jeg ligger og tænker de samme tanker om og om igen, om hvor elendigt og håbløst det hele er. og jeg har ingen at snakke med, føler jeg :(

Svar:
Kære dig,
For mig lyder det som om, at du har haft det rigtig hårdt i meget lang tid, og jeg kan godt forstå, at du kan føle en håbløshed, når du har følt sådan så længe. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig et skridt videre, så du snart kan få det godt igen.
Jeg er glad for at kunne læse, at du gør mange gode ting for dig selv. At du minder dig selv om, at du er god nok, som du er, er godt! At du forsøger, at gøre ting, som tidligere gjorde dig glad, er godt. At du har forsøgt at tale med din lærer om det er godt. Det er alle de rigtige ting at gøre. Du skal holde fast i, at du er god nok, som du er. Du skal blive ved med at forsøge at gøre ting, som tidligere gjorde dig glad. Jeg bliver også glad for at læse, at du har forsøgt at tale med din lærer om det. At du så måske oplever, at det ikke har hjulpet, eller at du ikke blev taget seriøst, har slet ikke noget med dig at gøre. Du har gjort alt det rigtige og gør alt det rigtige.
Den tid du er i på nuværende tidspunkt kan for mange unge være vanskelig, fordi der er så mange tanker og følelser, og nogle gange kan det være svært at finde ud af, hvad der er hvad, og hvad man skal mene. Man er et sted, hvor man prøver at finde ud af, hvor i livet man er, og hvem man egentlig lige er. Der er mange valg at træffe, og der er så mange muligheder. Så det er ikke unormalt at hjernen er fyldt op, og at følelserne kan sidde uden på tøjet. Derfor er det også vigtigt, at gøre som du, at have modet til at opsøge nogen, der kan hjælpe en.
Med de ting, du fortæller mig her, synes jeg, at det vil være en god ide, at du kontakter din læge. Fortæl din læge det samme som til mig, at du har vanskeligt ved at sove, at du har mistet lysten til at spise, at du har vanskeligt ved at koncentrere dig, at du føler dig let at irritere, og at du føler en ligegyldighed og håbløshed. Du kunne eventuelt tage det her brev med, som en støtte for dig selv, så kan du enten selv læse det op eller lægen kan læse det, mens du er der. En læge ville kunne hjælpe dig til at forstå præcist, hvad der sker med dig, hvis du ærligt fortæller omkring det.
Har du mulighed for, at kunne tale med dine forældre, eller en af dine forældre om det? Eller er der mulighed for, at du kan tale med en anden lærer på din skole? Eller er der en anden voksen, som du føler dig tryg ved? Jeg tænker på, om du måske kunne have brug for en voksen eller måske en veninde i forhold til det at kontakte din læge?
Jeg hører dig fortælle, at du føler dig skyldig og skamfuld, men jeg hører dig ikke fortælle omkring hvad. Sommetider er vores følelser kaotiske og forvirrende, og det er ganske okay, at de er det en gang i mellem. Men hvis du tumler med noget helt præcist, du har brug for at vende med os, så har du altid muligheden for at fange os på chatten. Der vil vi også kunne hjælpe dig.
Jeg håber, at du får taget kontakt til din læge - Hold fast med at gøre gode ting for dig selv.
Alt det bedste til dig fra Thilde