Hvorfor hører jeg lyde?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus Jeg hader mit liv. Så er det sagt. Det er altid lettere at skrive, end at sige det. Jeg har det skidt hjemme, og ude. Hjemme er min mor altid sur, pga. stress og rengøringsvanvid. Hun ser også gerne jeg hjælper med rengøring, det har jeg bare ikke altid tid til pga. arbejde og lektier. Mig og min papfar hader hinanden, og jeg har bare lyst til at flytte hjemmefra. Jeg gider ikke rigtig være her mere. Jeg hører lyde, som om nogle går, og fodtrinene kommer tættere og tættere på. Det er rigtig ubehageligt. Nogle gange lyder det også som om nogle hvisker mit navn. Jeg har prøvet at snakke med min mor, men hun vil slet ikke høre på det, da jeg sagde jeg gerne ville til læge. Så jeg må vel bare leve med det.. Jeg har det så psykisk dårligt, at jeg kan mærke det fysisk. Jeg kan næsten ikke spise noget, og har hele tiden hovedpine. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Du har helt ret, det kan være meget nemmere at skrive det end at sige det, og det er en god start at skrive det.
Der er to ting jeg gerne lige vil starte med at fortælle dig. Et, det er super flot at du mærker efter inden i og reagerer, når du kan mærke at du ikke er glad inden og når det fungerer derhjemme. To, du har allerede fået sagt til din mor, at du høre lyde og desværre ville hun ikke snakke med dig om det, så nu skriver du herind.
Det er to meget vigtige ting og det viser en masse styrke og mod hos dig - det skulle du lige vide først.
Du skriver du høre stemmer og det er svært for mig at svare helt præcist på hvorfor, fordi jeg ikke kender dig eller har snakket med dig. Men jeg ved, at ens krop kan reagerer når man er presset, ligesom du skriver, at du kan mærke det fysisk også.
Når man høre lyde, kan det være fordi ens tanker og følelser pisker rundt i kropen og på en måde kan tankerne blive så kraftige, at det næsten føles som lyde man høre. Det er som der næsten fungerer en samtale inden i hovedet på en, og det kan være svært at skelne om det er virkelige lyde eller høje tanker..
Men det er super godt du er opmærksom på det, for det er helt sikkert et tegn på at din krop og hoved er på overarbejde og at du er presset for tiden. Det samme gælder for den hovedpine du fortæller om, og at du ikke kan spise. Det er også tegn på at du er presset.
Og kære du.. det skal du slet ikke leve med og derfor er det så godt du reagerer.
Jeg har to meget konkrete forslag til hvad du skal gøre nu:
1. Du er 16 år og kan sagtens tage til din læge selv, selvom din mor ikke synes det er nødvendigt. Og jeg synes det er en super god ide, fordi du skal ikke bare leve med det. En læge kan være rigtig god at snakke med og det ville være rart, at høre din læges mening om de ting du føler, både psykisk og fysisk. Og jeg tror det ville være rigtig rart at få din læges vurdering af hvad der er bedst for dig nu.
Alle har et sygesikringsbevis og der står din læges navn og telefonnummer. Hvis du ikke har dit sygesikringskort, så har din mor det nok og så kunne du prøve at spørge om du ikke må få det.
Hvis du ikke må det, kan du ringe til folkeregisteret i din kommune, så kan de oplyse hvem din læge er.
1. Det her med at flytte hjemmefra, kan godt være en mulighed og det kan også være en mulighed, at i får hjælp derhjemme til at få det til at fungerer bedre. Jeg kender dig ikke godt nok til at vurderer hvad der ville være bedst for dig.
Derfor synes jeg helt sikkert du skal prøve at få fat i den rigtige voksne som kan hjælpe med at finde ud hvilke muligheder der er for dig.
Jeg synes du skal prøve at overveje om du kender en voksen som du godt kan lide og som du stoler på. Det kunne være en sød lærer, en anden i familien eller måske en en venindes mor.
Hvis du synes det er svært at finde en voksen, så synes jeg du skal logge på chatten her i Cyberhus. her sidder der også voksne som du anonymt kan chatte med, og udover at det kunne være rart for dig, så kan de også hjælpe med at finde frem til de voksne som ville være bedst for dig at spørge.
Hvis du vil flytte hjemmefra og dine forældre ikke synes det er en god ide, så skal du have kontakt til kommunen og snakke med en sagsbehandler. Det kan du sagtens gøre selv, men det kan også være rart at have en voksen til at hjælpe med det, så igen er det en god grund til at få snakket med en i virkeligheden.
Så kære du... du har reageret på dine følelser inden i og det er så flot. Du fortjener at få det bedre derhjemme og heldigvis er der muligheder, du skal bare gribe dem.
Kan du have det godt og jeg håber alt det bedste for dig
Venlig hilsen
Erroll