Hvorfor gør hun det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Er rigtig bekymret for min veninde. Har på det sidste lagt mærke til, at hun har fået mange sår på armene. Hun siger at det "bare er hendes kat", men det ligner virkelig at hun cutter.
Jeg har altid været tilfreds med mig selv, så har aldrig overvejet at cutte. Ved heller ikke så meget om det, eller hvorfor mennesker vælger at gøre det.
Det er ikke tegn på at hun vil begå selvmord, vel? For jeg holder virkelig meget af hende og er mega bekymret for, at det er grunden. Men er det derfor? Og skal jeg sige det til nogen?

Svar:
Kære du,
Hvor lyder du til at være en rigtig sød og omsorgsfuld veninde! Jeg kan godt forstå du bliver bekymret for hvorfor hun mon har så mange sår på armene. Man kan desværre ikke sige én grund til at nogle vælger at cutte, da der kan være lige så mange grunde til at cutte som der er folk, der gør det. Derfor behøver det heller ikke at betyde at din veninde har selvmordstanker eller har planer om at begå selvmord. Det man kan sige er, at hvis man vælger at cutte, er det ofte fordi der er noget, man er ked af, som man ikke føler man kan snakke om eller give udtryk for på andre måder end at skære i sig selv.
I forhold til om du skal sige det til nogen, så synes jeg helt klart at du skal få det fortalt til nogle, så du ikke går med din frygt og bekymringer for dig selv. Det lyder til, at du har forsøgt at snakke med din veninde om det, men at hun bare siger det er hendes kat der gør det. Måske kunne det være en god ide at fortælle hende hvilke tanker du har og fortælle hende om dine bekymringer? Måske hvis du tør åbne dig op overfor hende, tør hun også åbne sig op overfor dig? Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle fortælle ens veninde om sådan nogle tanker, men det lyder til at I er gode veninder, der godt tør stole på hinanden, så hvis du har mod på det, synes jeg du skal give det et forsøg.
Derudover synes jeg helt sikkert det kunne være en god idé at du også snakkede med dine forældre om det! Det er mange tanker og ubehaglige bekymringer at gå med helt selv og jeg kan fornemme det går dig meget på. Måske kan du og dine forældre sammen finde en god løsning, så du ikke skal klare det hele selv. Det er et stort ansvar at stå med alene, og jeg tænker det kan give dig lidt ro hvis du fik det fortalt til dine forældre, så de kan hjælpe og trøste dig.
Din veninde er heldig at have dig!
Hvis du har brug for at snakke med nogle om det, men du ikke har mod på at det skal være nogle du kender lige i første omgang, så skal du vide at du altid er velkommen på 1-1chatten her på cyberhus. Vi sidder klar hver dag fra mandag til torsdag - også hele sommeren. Der kan man snakke helt anonymt med en voksen rådgiver om det der fylder hos en. Det kan nogle gange være godt at have en at snakke med, uden det er en der kender hverken en selv eller de personer det handler om.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
De varmeste hilsner,
Astrid