Hvorfor er jeg sur hele tiden?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
For ca. et halvt år siden begyndte jeg at blive sur og irriteret over rigtig små ting. Det bekymre mig lidt. Det er virkelig slemt nogengange. I morges blev jeg sur over at min mor nynnede og lidt senere blev jeg sur over at min lillebror skar en frugt forkert. Når jeg bliver sur, bliver jeg også rigtig trist, fordi jeg ikke ved, hvorfor jeg bliver så sur. Min mor siger også til mig at jeg skal stoppe, men det kan jeg ikke rigtig. Det skaber også nogengange virkelig dårlig stemning i huset. Jeg ved ikke om der er noget i vejen med mig. Mit humør svinger også rigtig meget. Det ene sekundt er jeg virkelig glad og det næste kunne jeg græde. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Tror du der er noget galt med mig?
Kh. Mig

Svar:
Hej med dig :-)
Jeg kan først og fremmest fortælle dig, at der bestemt ikke er noget galt med dig. Det du oplever lyder helt normalt!
For mig lyder det som om, at du er kommet i puberteten. Det er meget forskelligt, hvornår piger kommer i puberteten, men det begynder typisk mellem 12 og 15 år. Puberteten er det tidspunkt, hvor kroppen begynder at udvikle sig fra at være barn til at være voksen. Der sker en masse ting med ens krop - både udvendigt, da piger bl.a. begynder at udvikle bryster, men der sker nok næsten den største forskel indeni. Det er hårdt arbejde for kroppen, at forandre sig så meget, og der opstår en masse hormonelle forandringer.
Disse hormonelle forandringer er blandt andet dem som udvikler brysterne, giver pigen menstruation, osv. Forandringerne i kroppen gør, at man hurtigt kan blive sur, og kan blive rigtig irriteret på ens familie, da det er dem, som står én allernærmest. Mange vil opleve, som du også selv beskriver, at forældrene begynder at virke irriterende. Dette er også en del af det at blive ældre, da du "løsriver" dig fra dine forældre, fordi du jo lige så stille skal til at være voksen.
Du kan læse lidt mere om det her
Jeg kan berolige dig med, at det går over igen, og at det er i forskelligt hvor slemt det er. Nogle gange kan du måske gå en måned, hvor du ikke mærker humørsvingningerne, mens du andre tidspunkter, vil opleve det rigtig meget.
Mange hilsner
Christina.