Hvorfor bliver jeg ked af ingen ting...?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus:)
Jeg er lidt forvirrede, jeg bliver hele tiden ked af det, selvom der ikke rigtigt noget at være ked af det over. Jeg ved godt at det normalt sker i teenage årende, men jeg vil gerne hvide hvorfor og hvordan det kan være at jeg bliver ked af det uden nogen grund.
Hilsen Xxxx

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå på dig, at du undrer dig over og er træt af, at du ofte bliver ked af det. Det kan jeg godt forstå, du gerne vil have nogle svar på. Jeg håber mit svar vil hjælpe dig med en afklaring.
Som du selv skriver er det helt normalt at have mange nedture i teenageårene, hvor man bliver ked af det. Det kan ofte være svært at finde en grund til, at man føler sig ked af det og nogen gange er der stort set ingen grund til det. Teenageårene er en periode fyldt med op- og nedture, fordi der er mange hormoner i spil, der kan gøre, at man bliver ked af det. Derudover er det en tid med mange ændringer, da det er en proces, hvor puberteten begynder. I puberteten gennemgår kroppen mange forandringer. Det er for eksempel her piger begynder at få menstraution, bryster og puberteten indeholder således mange humørsvingninger.
Fordi der sker så mange ændringer i disse år, kan det være svært at føle sig hjemme i sin egen krop. Når man selv og alle omkring en forandrer sig, kan det være svært at følge med og det kan give nogle udsving på humøret, hvor man for eksempel bliver ked af det. Ud over de forandringer, der sker ved den enkelte teenagers krop, forekommer der også ændringer omkring en. Det kan være i skolen, hvor de andre også er begyndt at forandres. Der udvikles måske en større interesse overfor drenge og der kommer måske nye interesser som makeup og fester. Alt i alt er teenageårene nogle år, hvor der sker mange forandringer. Derfor kan det være svært at håndtere alle de nye indtryk, man sættes over for hele tiden og det kan gøre, at man bliver ked af det, selvom man ikke ved hvorfor.
Selvom denne periode i dit liv til tider kan føles rigtig træls, fordi man har så mange humørsvingninger, er det også en tid, hvor man lærer rigtig meget om sig selv. Det kan føles som om, man ikke rigtig kender sig selv for eksempel, når man ikke kan forstå, hvorfor man bliver ked af nogle små ting eller uden grund. Det er en periode, hvor der undersøges, hvem man selv er og det er gennem denne periode, man skaber sin egen identitet. Det er vigtigt at huske at grine og være glad, hvilket man kan gøre ved at sørge for at gøre nogle ting, man godt kan lide. Det kan være at være sammen med sine venner, gå i svømmehallen eller små ting som at se en film. Og når man så er ked af det, skal man huske på, at det er helt i orden og det er noget alle går igennem.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Signe.