Hvorfor
brevkassespørgsmål af
Storm
9 år
Hvorfor vokser sig alt støre ind i mig   Min mor har kræft og da jeg ingen far har bor jeg i pleje men smerten ind i mig vokser og vokser og det forsvinder ikke men hvorfor ??

Svar:
Hej Storm
Svære følelser kan meget let vokse sig større og større indeni. Det er helt normalt. Særligt når man er rigtig ked af det, og det kan jeg godt forstå, hvis du er lige nu.
Når du er nødt til at bo væk hjemmefra, fordi du ikke har en far og din mor er syg, er det klart at du bliver fyldt op af svære følelser inde i hjertet.
Du siger det faktisk rigtig godt selv. At følelserne vokser sig større indeni, og de går ikke væk.
Følelser er noget man ikke sådan kan tage af eller lægge fra sig. Det er noget man bærer indeni hjertet, hele tiden. Nogle gange er livet særligt svært, og så bliver man fyldt med svære følelser.
Hvis man ikke får dem ud, og hjælp til at tale om dem, vokser de sig større og større indeni. Hvis man går helt alene med følelserne kan de ofte blive ved med at vokse, og til sidst kan det næsten føles som om man er ved at sprænge. Lidt ligesom en ballon der er alt for fyldt med luft.
Lidt ligesom med en ballon, bliver man nødt til at lukke lidt af de svære følelser ud ind imellem. Ellers kan der ikke blive ved med at være plads.
På en ballon kan man binde knuden op og lukke lidt af luften ud.
For os mennesker kan vi lukke følelser ud ved at tale om dem. Ved at fortælle om de tanker der er svære, og ved at tale om de ting og følelser der gør os kede af det.
Det kan være svært at tale om de ting man er ked af, og nogle gange kan det næsten føles som om man bliver mere ked af det.
Men når man taler om de ting man er ked af, får man samtidig lukket følelserne ud. Det er ikke sikkert at de går helt væk, sådan lige med det samme. Men jo mere du tør tale om følelserne. Jo mere du tør "tage dem ud" og tale om dem. Jo mindre vil de med tiden fylde indeni.
Jeg ved godt det kan være svært at forstå hvordan det egentlig hænger sammen. Men man kan sige, at jo mere du tør fortælle om hvordan du har det. Jo mindre vil det fylde indeni.
Kan du måske tale med dine plejeforældre om hvordan du har det? Jeg er sikker på de er vandt til at tale med børn der har det rigtig svært, og som er rigtig kede af det. De vil sikkert kunne forstå, hvorfor du er så ked af det.
Det kan også være du har en lærer på din skole, eller en pædagog i din SFO eller klub, som du snakker godt med? Eller bare en du er tryg ved.
Måske skal du overveje at kontakte Børnetelefonen. Hos dem kan du både chatte eller snakke i telefon med en rådgiver. Det vigtigste er at du får snakket om de her tanker og følelser du går med.
Jeg kan godt fortså du er ked af det, og jeg kan godt forstå du er ved at blive fyldt indeni.
Jeg er sikker på det kan hjælpe dig at tale med nogen om det. Jeg er sikker på det kan hjælpe dig til at få tømt en lille smule ud, i de svære følelser i hjertet.
De Bedste hilsner
Niels-Christian