hvorfor ?

brevkassespørgsmål

hvorfor ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej brevkasse.

Her for tiden har jeg haft tanken om selvmord i hovdet ret meget. Og jeg ved ikke hvorfor. Jeg har før haft tanken oppe i hovedet mange gange, fordi jeg aldrig har haft det særligt godt, jeg har været blivet drillet og mobbet meget, jeg har heller ikke rigtig haft et godt forhold til min far så det har været som om jeg kun har haft en forældre og så har jeg bare haddet mig selv fordi jeg synes jeg var anderledes og forkert. (har ADHD). Men nu har jeg faktis det rigtig godt. Jeg har skiftet skole og har fået nogle gode veninder der. Min far er blivet maget bedre så nu er det som om jeg har en far igen. Og jeg føler ikke at jeg er anderledes og forkert mere. Men har alligevel fået selvmords tanker op i hovdet igen.

HVORFOR ??? Og hvordan kan jeg komme af med de tanker ? HJÆLP så er i/du sød

Svar:

Hej med dig.

Det lyder til, der er rigtig mange tanker, der kører rundt i dit hoved, så det er godt, du skriver ind til os, så vi kan hjælpe dig med at få styr på dem.

Nogle gange, når man har været meget ked af det, kan det tage lang tid at blive helt glad igen. Selvom man egentligt er glad, kan de dårlige tanker komme snigende og gøre en i dårligt humør. Når tankerne kommer, tror jeg, det er vigtigt at fokusere på de ting, der gør dig glad. Som jeg læser dit brev, er der rigtig mange gode ting i dit liv, du kan glæde dig over. Du går på en god skole, du har gode veninder, din far og dig har fået et bedre forhold, og du føler dig ikke længere anderledes og forkert! Det er virkelig nogle gode ting. Så når tankerne kommer snigende, tror jeg, det kan være en hjælp at minde dig selv om alle de gode ting, selvom det kan være svært.

Har du nogen, du kan snakke med om dine tanker? Måske din mor eller en lærer på skolen, du føler dig tryg ved? Selvom man måske ikke har lyst til at åbne op og fortælle om det, bliver man tit gladere af det, fordi man ikke længere bærer rundt på byrden selv. Det er også en stor hjælp at have en, der ved, hvad man går og tænker på, og som kan spørge ind til, hvordan det går. Hvis du føler, der er en, du måske kan snakke med, synes jeg, du skal gøre det. Når man åbner op, bliver der fjernet en stor vægt fra ens skuldre, og tingene bliver nemmere at overskue.

Husk at tænke på de gode ting i livet og alle dem, der holder af dig. Husk på, at tingene allerede er blevet bedre for dig, og at du er på vej i den rigtige retning. Hold fast og giv ikke op - så tror jeg, du en dag vil blive fri for alle de mørke tanker.

Kærlig hilsen

Tanne