Hvordan skal jeg forholde mig ?

brevkassespørgsmål

Hvordan skal jeg forholde mig ?

brevkassespørgsmål af
Daniel
20 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Spørgsmål:

Hej Brevkasse jeg har en ven som hen over de seneste 5 mdr har lånt penge ud til en pige påstår han, men nu skylder hun ham næsten 50.000kr. Og jeg ved ik hva jeg skal gøre eller tænke. Jeg går med en tanke om der måske er tale om pengeafpresning, men jeg ved det ikke. Hvad skal jeg gøre?

jeg har snakket med ham, men han påstår det ikke er pengeafpresning og han bare har været dum. Hans forældre er godt klar over situationen, men ved heller ik hvordan de skal takle det da han bliver sur hver gang de nævner det. har i nogle ide om hva det kan være? Og hvad jeg kan/skal gøre

Svar:

Hej med dig

Det er svært at se en god ven være på vej ud i problemer så jeg kan godt forstå du er bekymret.

50000,- er mange penge, og jeg tænker også at det er helt naturligt, at man bliver meget bekymret og får tanker om pengeafpresning og lignende.

Det lyder umiddelbart som om du har gjort det helt rigtige ved at tale med din ven om det, og har været helt ærlig om hvad du tænker. Det fortæller mig at du er en god ven.

Måske er der tale om, at han "bare" har lånt hende de her penge? Måske kunne du spørge ham om han har noget dokumentation får lånet? Altså om han har lavet et noget på skrift om at hun har lånt penge af ham, og om hvordan hun skal betale tilbage. Hvis ikke han har lavet sådan et lånebevis, var det måske en idé.

Du kan måske også sige at du gerne vil hjælpe ham, hvis det faktisk handler om afpresning, selv om du ved at det kan være svært. Hvis det handler om afpresning er der jo ofte tale om at den der presser har information, billeder, data...et eller andet som den der bliver afpresset ikke har lyst til at dele med andre. Så hvad kunne det være din ven blev afpresset med? Jeg tænker det vil være afgørende for ham at vide, at du vil være der for ham som ven lige meget hvad det er han måske kunne have gjort, som kan bruges som afpresning.

Men som sagt kan det jo sagtens være at der faktisk er tale om et lån som han har givet fordi han gerne ville hjælpe. Når du skriver at han selv siger at han har dummet sig, lyder det som om han ikke låner den her pige flere penge, hvilket er en god start.

Jeg tænker det bedste du kan gøre er fortsat at lade din ven vide at du er hans ven og at du er der for ham...lige meget hvad der sker og om det handler om et lån eller afpresning.

Jeg krydser fingre for at din ven kommer godt ud på den anden side.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål