Hvordan kommer jeg vidre på den bedst mulige måde?

brevkassespørgsmål

Hvordan kommer jeg vidre på den bedst mulige måde?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Jeg har en hel del psykiske ting, som plager mig meget. Det er så slemt, at jeg nu e blevet tilkoblet et sted for unge, med alt for mange psykiske problemer). Jeg har været til det første møde og er blevet vurderet til, at jeg skal have en behandling. - Jeg vil ikke remse det hele op, men nogen små ting. Da jeg var 7 år gammel, skændes mine forældre foran mig og mine søskende. Mange vil tænke - Ja, et skænderi, kom videre!.. - Men dette skænderi var slemt. De kastede med ting, ødelagde nærmest hele huset, kastede ting efter hinanden og sagde forskellig ubehagelige ting til hinanden. Det endte med, at de stod og skændes om hvem af dem, der skulle have os 4 børn. Min far rev mine søskende til sig, mens mor slæbte mig ud i bilen og kørte væk. De boede hvert for sig i et ½ år. - Dette er en ting, som har plaget mig lige siden. Jeg frygter hver dag, at det skal ske igen mens jeg ikke er hjemme og mine søskende igen skal opleve det. Jeg har haft et hash misbrug, hvor der har været mange forskellig ting inde over. Mange grænseoverskridende ting er også hændt. Jeg bruger dæknavne på personerne. Daniel (en gammel ven), Gerda (en veninde), John (min kæreste) og jeg var hjemme hos Daniel. Vi havde røget lidt om morgenen, bare lige så vi havde det godt. Senere på dagen kommer Chris og Børge i lejligheden, fordi vi skulle hyggedrikke lidt. Det var skide hyggeligt de første timer. Da Gerda og jeg går på toilet hører vi, at Daniel råber og skriger, tænder bilen og kører. 5 min. efter kommer han tilbage og står og råber af John. Daniel kikker over på Gerda og mig og truer os på livet og med andre ting. Da han gør det skubber John til Daniel og siger, at han ikke skal true os, hvad fanden han tænker på. De begynder og slås, mens stikker Gerda og jeg af. Da vi kommer tilbage efter vores ting er hele lejligheden fyldt med blod, vi kunne ikke se andet end blod og var ved at glide i det hver gang vi tog et skridt. Vi måtte ringe til politiet 6 gange, før da gad komme ud til os. - Dette påvirker mig stadig utrolig meget!! Min farfar døde for 6 år siden. Han var ikke kun min farfar, men min bedste ven. Det var ham jeg fortalte mine dybeste hemmeligheder til, jeg græd i hans arme, jeg slåssede med ham, spillede fodbold med ham osv. Han fik mange sygdomme og døde langsomt og smertefuldt. Jeg så ham langsomt dø dag for dag. - Dette påvirker mig så meget, at jeg stadig græder over det.. For 8 uger siden fik jeg en abort, som var ufrivilligt. Det var meningen, at jeg skulle have beholdt barnet. Men jeg har en hjertefejl. Fejlen er så slem på nuværende tidspunkt, at min krop ikke ville kunne holde til selve graviditeten, derfor måtte jeg få en abort. Det er det sværeste jeg nogensinde har gjort og jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde kommer mig over dette. - Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme over dette, og møderne på det nye sted er ikke nok. Jeg har altid selv klaret mine ting og det vil jeg stadig kunne gøre! Hvordan kan jeg på den bedst mulige måde komme over disse ting?

Svar:

Hej med dig...

Det lyder ret spændende med det nye sted og jeg fornemmer også at du er ret glad for at det er gået i orden med at du skal starte der. Jeg har lige anonymiseret dit indlæg, for at beskytte dig.

Du beskriver kort og præcist om nogle af de store og svære ting der er sket i dit liv, og til sidst fortæller du, at du har været nød til at få en abort, fordi du har en hjertefejl som ikke ville kunne klare en fuld graviditet. Og den oplevelse har sat sig i dig og gør ondt. Og det kan jeg rigtig godt forstå.

Jeg er ikke kvinde, men ved at når en kvinde bliver gravid, så går der en masse ting i gang. Og fordi man fysisk kan mærke at kropen er gravid og tanken om at et lille barn er ved at vokse i maven, så kommer der en masse meget stærke følelser frem. Så det er helt naturligt at du er både ked af det og synes det er svært at overskue.

Jeg tror ikke det er noget man bare lige kommer over og jeg tror altid det vil være en del af dig og dit liv i fremtiden. Men den smerte du mærker nu, vil blive mindre og det vil blive nemmere at leve med. Så på et tidspunkt bliver det et minde og noget som gør dig til dig.

Så hvis jeg skal give dig et råd omkring din abort, er det 3 ting:

1. Du skal acceptere at det gør ondt. Det er en stor ting og en abort vil betyde rigtig meget for alle kvinder. Det er helt okay at være ked af det og synes det er ret uoverskueligt og så skal du vide, at det bliver nemmere at leve med.

2. Du skal hele tiden minde dig selv om, at du ikke havde noget valg. Hvis du ikke fik en abort, kunne du måske dø og så ville barnet stå uden en mor. Og det ville være endnu værere, hvis du ikke var her.

3. Og til sidst, handler det om at få snakket om det, så du ikke går med alle de følelser inden i og så de bare vokser og vokser sig alt for store. Så vigtigt at få snakket om det.

Men der er en anden ting, som jeg synes du også skal fokusere på nu. Og det er det her sted du er kommet til nu.

Du skriver, at de samtaler du får nu, ikke er nok og du skriver i starten at du også skal i behandling. Så det lyder til at der er mere hjælp på vej til dig og det er jeg da rigtig glad for at høre. Den bedste hjælp for dig er, at have nogle rare og professionelle voksne som vil lytte til dig og give dig nogle redskaber som du kan bruge til at komme godt videre i dit liv, selvom du har en bagage med svære oplevelser med dig.

Lige nu er du faktisk kommet i hændene på nogle rigtige gode og dygtige mennesker, og det er så sejt, at du har taget imod det og er i gang. Godt gået.

Det handler om at samarbejde og bruge de mennesker på den rigtige måde. Og det gør du ved at være så ærlig, som du overhovedet kan være. Det vil sige, at du får fortalt hvordan du har det og hvad du har oplevet - har du for eksempel fortalt alle de ting du fortæller mig her i brevet? Og så gør du det ved at fortælle dem, når du føler det brænder på og den hjælp de tilbyder ikke er nok.

Så det handler om at du tager fat i de folk, og heller i dag end i morgen. Den bedste hjælp ligger lige for fødderne af dig.

De bedste hilsner

Erroll