Hvordan kommer jeg væk?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hvordan kan jeg komme i plejefamilie eller på opholdssted? Jeg græder næsten hver eneste aften, jeg hader min familie og jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg er træt af alting min skole, venner/ veninder, mig selv og alt der er omkring mig. Jeg har røget fast i et år. Jeg er kommet ud i et hash misbrug og hænger ud med de forkerte mennesker om aften. Der er ingen der forstår mig eller ser mig. Hvad skal jeg gøre?:-(

Svar:
Kære du
Det lyder til at du har det rigtig hårdt derhjemme og er rigtig træt og ked af flere ting. At føle at man ikke bliver set eller forstået kan gøre rigtig ondt, og det er godt at du skriver hertil. Jeg vil prøve at give dig nogle råd ud fra de ting du skriver, som jeg håber du vil kunne bruge til noget.
Væk hjemmefra
Du spørger til plejefamilie eller opholdssted. Hvis du gerne vil væk hjemmefra skal du kontakte socialforvaltningen i din kommune. Du kan finde telefonnummeret til din kommune på www.borger.dk. Hvis du vælger at gøre det, tænker jeg at det måske kunne være rart for dig at have en voksen som støtte i det. Er der mon en voksen du har lyst til at fortælle om situationen og få støtte fra? Evt. en lærer? Ellers kunne det også være en idé at kontakte Børns Vilkårs bisidderordning - http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/raadgivning/Bisidder.aspx
En børnebisidder kan hjælpe dig på flere måder, og kan hjælpe dig konkret med dine rettigheder i det hele og med at kontakte kommunen - og det er selvfølgelig helt gratis.
Du skriver ikke så meget om præcis hvad det er ved familien, skolen, vennerne du er så træt af. Har du mon fortalt nogen om hvordan du har det? Når noget gør en ked af det, kan det lette rigtig meget bare at få fortalt om det. Hvis du får lyst, synes jeg at du skal logge på chatten en dag her på cyberhus. Jo mere vi ved om din situationen, jo bedre kan vi rådgive dig, og vi vil rigtig lytte, hvis du har brug for det en dag.
Hash
Jeg har lige lyst til at skrive lidt i forhold til hashen. Nogle gange når man ryger hash, er det fordi man har det svært med nogle ting, som man gerne vil glemme. Men problemerne går ikke væk – de er der igen når rusen er ovre. Jeg forestiller mig, at det måske er derfor du begyndte at ryge hash, og at du nu sidder i et hashmisbrug, fordi du har haft det så svært. At du skriver hertil er at tegn på at du gerne vil have det bedre og ud af det, og det synes jeg er rigtig flot.
Mange kommuner har tilbud om hjælp til afvænning, det kan du tit læse om på deres hjemmeside. Jeg vil også anbefale dig at kigge lidt på hjemmesiden http://netstof.dk/. Det er en hjemmeside hvor unge kan tale om rusmidler, og måske kunne den være god for dig at kigge på. De har også en oversigt over forskellige rådgivningscentre, som måske kunne være en idé for dig.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget og at du får taget en beslutning om du skal væk hjemmefra eller ej - du fortjener at få det godt igen og jeg håber du finder noget hjælp hos en lærer eller hos kommunen til det.
Mange tanker fra Heidi