hvordan får jeg en ny vane

brevkassespørgsmål

hvordan får jeg en ny vane

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Jeg vil gerne tabe mig. Jeg har så haft et stort lager af slik i min lejlighed, virkelig meget. Jeg har købt det fordi jeg sommetider tænker på min mor. Jeg har haft en meget svært opvækst hvor jeg ikke har fået kærlighed, Og jeg er kommet frem til, at slikket så var den "kærlighed" jeg gav mig selv. Jeg spiste ikke ret meget af det. Faktisk gemte jeg det, fordi det ikke var selve slikket men den følelse når jeg købte det, at jeg ikke skulle "mangle" noget ( kærlighed). Jeg vil gerne tabe mig og slikket gjorde mig også ked af det fordi det mindede mig om, at jeg egentlig ikke var god ved mig selv. Ofte så brugte jeg næsten hele min SU på slik og levede så af ris og havregryn. Jeg vil jo gerne forhindre at jeg køber nyt, som jeg ofte gør når jeg handler. Og igen, det handler ikke om at jeg har en spiseforstyrrelse men om, at jeg gerne vil give mig selv "kærlighed" og "opmærksomhed" og tror jeg kan købe mig til en god følelse. Det ved jeg nu, at jeg ikke kan. Men alligevel er det svært at sige noget andet til sig selv, når jeg står der foran slikhylden eller det enormt billige slik og så slår min hjerne ligesom fra og jeg gør som jeg plejer.

Jeg mener ikke jeg har brug for professionel hjælp. Det har jeg ikke råd til heller og min egen læge stoler jeg ikke på. ( hun vil nok indlægge mig på en psykiatrisk afdeling, og tro, at jeg er psykisk syg).

Jeg føler en lettelse efter at have smidt ud og vil nu gerne "begynde på en frisk". som holder og som gør, at jeg kommer mit "misbrug" af slik, kvit.

Svar:

Kære du,

Det lyder som nogle fine tanker, du har gjort dig om, hvorfor du køber alt dette slik. Nogle gange kan det være rart at føle, man har en forkalring på, hvorfor man gør, som man gør. At have en form for forklaring, kan gøre det lettere at blive bevidst og derved kan man muligvis lettere ændre det, man gør. Det lyder på dig som om, at du nu er klar på at give afkald på slik-shopperiet.

Til at starte med vil jeg nævne, at vaner kan være svære og bryde, da det er noget, vi har tilvænnet os at gøre og derfor ikke tænker så meget over, at vi gør det og når vi gør det. Så når vi skal bryde en vane, skal vi være ekstra opmærksomme på vores vane. Derfor tænker jeg, det er vigtig at huske på, at det kan tage tid.

Først og fremmest tænker jeg, uden at lyde alt for kedelig, at det handler om planlægning og at tænke anderledes på slik. Både i forhold til at lægge et budget og også en plan for, hvad du skal handle. I forhold til budgettet tænker jeg, at du kan sætte dig for, hvor mange penge du har at gøre med pr. uge og handle derudfra. Dernæst gælder det jo så om, at købe det, du sætter dig for - og ikke andet :-)

Du kan eventuel lave en plan hjemmefra, hvor du skriver ned, hvad du skal have og så købe det, og kun det. Det kan måske starte med at være 1-3 ting, du sætter dig for at skulle have pr. gang - bare for at starte et sted og se, at du godt kan gå ind og købe de enkelte ting og gå ud igen.

Med hensyn til slikket, tror jeg ikke det handler om at finde en erstatning, men måske kan du finde noget, der gør, at du ved, at når du har købt dét (det kunne være vindruer, nødder, rosiner mm.), så behøver du ikke slikket som ekstra, for du har så købt noget, der er udover det "almindelige".

Jeg synes heller ikke nødvendigvis, du skal udelukke slikket, hvis du indimellem har LYST til slik. Derimod tænker jeg mere, at du så skal gøre det til noget hyggeligt, som du kan købe i weekenden eller til hygge med veninder og andet. Så du på en måde får ændret tanken om, at slik kun er noget, du har givet til dig selv som mangel på kærlighed, og i stedet begynder at tænke på det som 'et VALG' og 'en LYST' mere, end 'en forklaring' eller 'noget der udfylder et tomrum'.

Jeg synes, det lyder godt, at du vil tænke på dig selv, og som du skriver, gerne vil give dig selv kærlighed og opmærksomhed - det fortjener du. Derfor tænker jeg også, det er en god idé, at du nu ikke vender slikket til noget decideret negativt, men som jeg skrev før, at det bliver til et valg, du kan tage, fordi du har lyst og ikke fordi, det udfylder en mangel.

Til slut vil jeg sige, at jeg tænker, det er vigtigt, at hvis/når du en dag af ren vane køber slikket, ikke dunker dig selv oven i hovedet og tænker, at det var dumt og at du mislykkes; men at du i stedet fokuserer på, at du ved, det ikke var det gode valg, og derfor er mere bevidst om det næste gang. Det er som sagt rigtig svært at ændre en vane, så det vil tage tid og det er en proces.

Jeg håber, du finder en vej og balance, der passer dig og at du kan bruge (og vil afprøve) svaret.

De venligste hilsner

Kathrine

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål